Relaties en hechtingsstijl

Partner negeren kan soms je relatie redden
Gebroken hart syndroom
Geschatte tijd om tekst te lezen: 3 minu(u)t(en)

Bron www.unsplash.com

Als je lijdt aan angst, depressie of relatieproblemen, kan de psychologische theorie rond “hechting” je helpen om de oorzaak van je problemen te achterhalen en je een beter begrip te geven van wat er gaande is.

De hechtingstheorie is ontwikkeld door de Britse psychiater John Bowlby in de jaren zestig. De theorie legt uit hoe onze hersenen zijn geprogrammeerd om ons te helpen overleven en gedijen in de omgeving waarin we worden geboren.

Onze eigenwaarde, het vermogen om onze emoties onder controle te houden en de kwaliteit van onze relaties worden allemaal beïnvloed door onze gehechtheid. We weten al meer dan 50 jaar dat hechtingsstijlen het gedrag van kinderen kunnen voorspellen en verklaren. Meer recent onderzoek heeft aangetoond dat hechtingsstijlen ook van invloed blijven op ons gedrag op volwassen leeftijd.

Vier hechtingsstijlen

Zuigelingen ontwikkelen een van de vier belangrijkste hechtingsstijlen als antwoord op de zorg die zij van hun ouders of andere verzorgers krijgen tijdens hun kindertijd. Mantelzorgers die gevoelig zijn voor de behoeften van kinderen, bevorderen een “veilige hechtingsstijl”.

Mantelzorgers die overstuur raken en zich terugtrekken wanneer hun kinderen overstuur zijn, creëren een “vermijdende hechtingsstijl”. Mantelzorgers die gevoelig reageren maar vaak worden afgeleid van hun zorg, creëren een “angstige hechtingsstijl”. En verzorgers die hun kinderen schaden door verwaarlozing of misbruik, creëren een “ongeorganiseerde hechtingsstijl”.

Als kinderen ontwikkelen we een gehechtheidsstijl die ons veilig houdt door ons te programmeren om ons op bepaalde manieren te gedragen tegenover onze verzorger wanneer we angstig of bang zijn. Dit gedrag roept een antwoord op van onze zorgverlener die idealiter beschermend moet zijn.

Onze hersenen zijn geprogrammeerd door de relatie met onze hoofdverzorger. Tijdens dit proces leren we onze emoties herkennen en beheersen en creëren we een “sjabloon” dat onze sociale interacties begeleidt en ons informeert of en hoe we door andere mensen worden gewaardeerd.

Iemand met een veilige hechtingsstijl voelt zich gewaardeerd door anderen, kan erop vertrouwen dat ze behulpzaam zijn en in staat is om hun emoties te beheersen. Aan de andere kant van het spectrum voelt iemand met een ongeorganiseerde stijl zich niet gewaardeerd door anderen, verliest hij gemakkelijk de controle over zijn emoties en gaat hij op zoek naar manipulatief gedrag om anderen te dwingen hulp te bieden.

Wanneer we ons angstig voelen, vertelt het patroon dat we tijdens de kindertijd hebben gemaakt, hoe we moeten reageren. De wereld waarin we nu leven is vaak anders dan degene waarin we zijn geboren toen onze hechtingsstijl zich vormde, dus onze reactie op de gebeurtenissen in het leven kan ongeschikt zijn.

Iemand met een angstige hechtingsstijl die voortdurend over zijn nieuwste probleem praat, kan bijvoorbeeld vrienden verliezen die gefrustreerd raken door hun onvermogen om te helpen.

Onderzoek toont aan dat hechtingsstijl onze prestaties op veel gebieden van het leven beïnvloedt, waaronder fysieke en mentale gezondheid, het vinden van een compatibele, romantische partner en ons gedrag in gezins-, sociale en werkcontexten. De stijl van hechting heeft zelfs invloed op het type religieuze overtuiging dat we hebben, onze relaties met huisdieren en of ons huis een toevluchtsoord is.

Zodra je je eigen hechtingsstijl kent – die je kunt ontdekken door een online enquête in te vullen – kun je voorspellen wat je reactie waarschijnlijk onder verschillende omstandigheden zal zijn. Als je bijvoorbeeld een vermijdende hechtingsstijl hebt, ben je bang voor afwijzing en kun je besluiten om niet voor promotie op het werk te gaan.

Wanneer je je realiseert dat je angst voor afwijzing wordt veroorzaakt door de problemen van je verzorger zelf toen je klein was, kan het je helpen je eigen denkwijze te veranderen. Door dergelijke positieve stappen te nemen, kun je een veiligere hechtingsstijl ontwikkelen. Dus neem stappen om erachter te komen wat jouw hechtingsstijl is – het kan alleen maar van nut zijn.

Lees zeker ook het boek Blijf bij mij van Rika Ponnet in verband met de invloed van hechtingsstijlen op partnerkeuze.

Bronnen

Helen Dent Emeritus Professor of Clinical and Forensic Psychology, Staffordshire University

http://theconversation.com/why-everyone-should-know-their-attachment-style-105321

© De copyrights van de hier weergegeven tekst(en)/foto's rusten bij de oorspronkelijke auteur(s). Geen overname tenzij met toestemming van de oorspronkelijke auteur(s). Vermelding op deze website is enkel om educatieve en/of wetenschappelijke redenen. Onderaan de informatie vindt u telkens zoveel mogelijk de originele bronnen voorzover ons bekend. Inden er auteursrechterlijke of privacyschendingen zijn, zijn die onvrijwillig door onbekendheid/onwetendheid en niet met opzet gebeurd. Mocht u het ongepast vinden dat uw eigen informatie/foto's/portretafbeeldingen op deze website worden vermeld of is er geen correcte bronvermelding naar uw informatie, contacteer dan gerardgielen@telenet.be met opgave van de betrokken schending van copyrights en de betrokken webpagina. De info zal dan zo snel mogelijk aangepast en/of verwijderd worden. We hopen op uw begrip bij een eventuele schending.

© This site is non commercial, only educational. All information is copyrighted from the original authors. If you find information or pictures on this site that are copyright to you, or that present you or relatives on the pictures and we have used them by accident without legal permission, please contact us immediately about the violation with link to the picture or webpage where you found it and the text or pictures will be removed asap. Contact gerardgielen@telenet.be in case. Thanks for your understanding for not respecting your privacy or copyrights by accident.

Ook interessant om te lezen!