Wat moeders met postpartumangst willen dat hun partners weten

Grotsyndroom ook hinderend voor relatievorming
Waarom willen mannen meer sekspartners dan vrouwen? Coolidge-effect
baby, hands, fingers

RitaE (CC0), Pixabay

De ups en downs van de postpartumperiode kunnen voor elk paar moeilijk zijn om door te komen. Maar wanneer de moeder te maken heeft met slopende angst , worden deze uitdagingen groter. Hoe worstelen kersverse moeders (en vaders) met die vroege dagen als ouders en hoe vertaalt dit zich naar hun geestelijke gezondheid.

Ouders zijn minder bekend met een veel voorkomende geestelijke gezondheidsstrijd waarmee nieuwe moeders worden geconfronteerd: angst na de bevalling.Deze toestand wordt gekenmerkt door een constant gevoel van zorgen dat tot grotere extremen gaat dan de typische zorgen en emoties die alle nieuwe ouders ervaren.

Volgens Postpartum Support International worstelt naar schatting 10% van de vrouwen met postpartumangst . Andere studies hebben gesuggereerd dat het aantal zelfs nog hoger kan zijn, namelijk 20% tot 25%.

Symptomen van PPA , zoals het soms wordt genoemd, kunnen zijn: constante en overmatige zorgen (vooral over de gezondheid en veiligheid van de baby), obsessieve of opdringerige gedachten, gevoelens van angst, slaapproblemen, veranderingen in eetlust en concentratiestoornissen, om er maar een paar te noemen.

“Postpartumangst wordt beschouwd als een perinatale stemmings- en angststoornis [PMAD]”, aldus Becky Stuempfig , een erkende huwelijks- en gezinstherapeut in Encinitas, Californië, die gespecialiseerd is in het ondersteunen van moeders met postpartum stemmingsstoornissen. “Perinatale depressie en angst zijn de meest voorkomende complicaties na de bevalling, en perinatale angst treft 6% van de zwangere vrouwen en 10% van de postpartum vrouwen . Sommige vrouwen ervaren alleen angst, en sommigen ervaren zowel angst als depressie. ”

Stuempfig merkt op dat een persoonlijke en/of familiegeschiedenis van angst, schildklieronbalans, traumatische zwangerschap of bevalling, zwangerschap of kindverlies, eetstoornissen ,een obsessief-compulsieve stoornis of posttraumatische stressstoornis allemaal factoren zijn die iemands risico op postpartum angst kunnen verhogen.

“Postpartumangst neemt veel van dezelfde symptomen aan als gegeneraliseerde angststoornis”, zegt Deema Soufan , een in Chicago gevestigde erkende professionele adviseur die gespecialiseerd is in de geestelijke gezondheid van moeders. “Wat gegeneraliseerde angststoornis en postpartumangst scheidt, is het tijdsbestek van optreden en de onderwerpen van zorg.”

family, newborn, baby

smpratt90 (CC0), Pixabay

Hoewel experts denken dat postpartumaandoeningen zoals postpartumangst (PPA) tot een jaar na de bevalling konden optreden, merkte Soufan op dat recent onderzoek heeft gesuggereerd dat vrouwen deze symptomen tot twee jaar na de bevalling kunnen ervaren. Bovendien hebben de spanningen van de COVID-19-pandemie geleid tot een toename van het aantal PMAD-gevallen, waarbij een onderzoek uit 2020 het angstpercentage onder nieuwe moeders op 72% bracht .

Dit soort opdringerige gedachten kunnen verlammend werken en het vermogen van een moeder om dagelijks te functioneren verstoren. Veel vrouwen die PPA hebben meegemaakt, hebben gezegd dat ze het gevoel hadden dat hun geest constant aan het “racen” was. Paige Bellenbaum, Chief External Relations Officer van de in New York gevestigde kliniek voor geestelijke gezondheid The Motherhood Center , beschreef “het gevoel alsof je geest een hamsterwiel is; het blijft draaien en draaien, en je kunt het niet stoppen of uitschakelen. ”

Vele vrouwen voelen zich misschien ook slechte moeders vanwege de aard van hun obsessieve gedachten, die vaak uit het niets in hun hoofd opduiken.

Wat zijn de voornaamste symptomen

1. Obsessieve gedachten

Obsessieve gedachten kunnen een rode vlag zijn voor angst na de bevalling. Vele moeders zijn geobsedeerd door het feit dat hun baby midden in de nacht iets zou overkomen als ze in slaap vallen, zoals ‘Ik mag niet in slaap vallen omdat mijn baby misschien stopt met ademen’, of vreselijke ongelukken kan overkomen zoals ‘Wat als ik per ongeluk tegen de kinderwagen duw en die van de kant van de weg raakt? ”

2. Schrik om de baby bij iemand achter te laten

Sommige moeders voelen zich ongemakkelijk als ze hun baby voor het eerst bij iemand anders achterlaten, maar met PPA worden deze negatieve gevoelens versterkt.

‘Het is normaal dat je je zorgen maakt over het achterlaten van je baby’, aldus Soufan. “Wat zorgen onderscheidt van een klinische aandoening, is de mate van leed die de moeder ervaart rond het onderwerp dat voorhanden is. Als u moeite heeft om zich van uw baby te scheiden, kun je best proberen dat stap voor stap te doen.  Begin bijvoorbeeld langzaam gedurende een heel korte tijd iemand voor de baby te laten zorgen terwijl je thuis bent, en bouw langzaam op tot je vertrek om een ​​snelle boodschap te doen, enzovoort, enzovoort.”

3. Piekeren over het moederschap (herkauwen)

Een teken dat kan duiden op angst na de bevalling, is nadenken over verschillende dingen die verband houden met het moederschap. Dit herkauwen kan ernstige niveaus van tijd en mentale energie bereiken.

“Herkauwen in de context van angst na de bevalling verwijst naar het feit dat een moeder voortdurend iets in haar hoofd overpeinst, zoals ‘Ik ben een vreselijke moeder’ of ‘Wat is er mis met mij dat ik niet meer van mijn baby geniet?’ Het herkauwen is meestal negatief van aard en kan moeders er vaak van weerhouden om positieve actie te ondernemen om zich beter te voelen.

baby, care, sleeping

PublicDomainPictures (CC0), Pixabay

4. Uitputting

Deze overweldigende gevoelens van zorgen kunnen uitputtend zijn, vooral als angstige gedachten u ‘s nachts wakker houden.

Postpartumangst is een van de meest actieve en uitputtende van gegeneraliseerde angsten. De hoeveelheid fysieke en emotionele energie die door deze symptomen wordt opgenomen, kan vrouwen uitgeput en zwak maken.

Slaapproblemen kunnen een bijzonder moeilijk aspect van PPA zijn, omdat dat slaapgebrek ook uw vermogen om te functioneren kan verstoren. Degenen die lijden aan angst na de bevalling ervaren ook een onvermogen om te slapen – zelfs als de baby slaapt. Dit leidt tot prikkelbaarheid en concentratiestoornissen.

Andere lichamelijke symptomen kunnen duizeligheid, opvliegers en misselijkheid zijn.

5. Ernstig schuldgevoel

“Elke moeder kan angst ontwikkelen tijdens de zwangerschap of de periode na de bevalling, maar de factoren die de angst van een nieuwe moeder vaak kunnen verergeren, zijn onder meer hormoonveranderingen, slaapgebrek, gebrek aan ondersteuning en de maatschappelijke verwachting dat dit een buitengewoon gelukkige tijd zou moeten zijn in een moeders leven, ‘aldus specialist ter zake Stuempfig.

Deze maatschappelijke verwachting heeft bijgedragen aan de stilte en het stigma rond postpartumstoornissen. Moeders aarzelen misschien om te vertellen hoe ze zich werkelijk voelen en zoeken geen hulp, waardoor het probleem erger wordt.

“Het is normaal dat moeders zich schuldig voelen omdat ze niet zoveel van hun baby’s genieten als ze het gevoel hebben dat de mensen om hen heen van hen verwachten,” merkte Stuempfig op. “Ze kunnen deze schuldgevoelens internaliseren en zichzelf de schuld geven als ‘niet goed genoeg’ moeders, wat hun angstsymptomen alleen maar verergert.”

6. Moeilijkheden om te functioneren en beslissingen te nemen

“Wanneer een moeder worstelt met angst na de bevalling, heeft ze een niveau van zorgen en angst dat haar vermogen om haar leven te leiden zoals ze wil en nodig heeft, verstoort”, zegt Kate Kripke, oprichtster van Colorado’s Postpartum Wellness Center in Boulder . Haar angst maakt het moeilijk voor haar om te slapen, te eten, beslissingen te nemen en deel te nemen aan activiteiten waarvan ze weet dat ze goed voor haar zijn – denk aan vrienden zien, gaan sporten, hulp accepteren bij een baby.

Bellenbaum beaamt dit en merkt op dat er misschien een onvermogen is om zelfs de kleinste beslissingen te nemen of om rationeel naar situaties te kijken.

Een manier om te bepalen of een moeder professionele hulp nodig heeft voor postpartumangst, is door de frequentie en intensiteit van haar symptomen in overweging te nemen. Met andere woorden, in hoeverre beïnvloeden ze haar functioneren? Kan ze het huis verlaten? Slaapt ze als ze de kans heeft? Hoeveel tijd per dag verteren haar zorgen haar gedachten?

7. Aanhoudende en buitensporige zorgen

“Postpartumangst wordt gekenmerkt als aanhoudende, overmatige bezorgdheid”, aldus Dr. Terry Krause , een huisarts in de huisartsgeneeskunde bij UCHealth Primary Care in Highlands Ranch, Colorado. “Vrouwen kunnen ook een hoge mate van stress melden, moeite hebben met ontspannen en zich voortdurend zorgen maken over de gezondheid en veiligheid van hun baby.”

Deze verontrustende gedachten kunnen invasief en doordringend aanvoelen en zelfs evolueren tot een schijnbaar constant gevoel van angst. De tijd dat deze symptomen aanhouden, kan wijzen op angst na de bevalling.

“Postpartumangst wordt niet gediagnosticeerd als een moeder zich van tijd tot tijd angstig voelt in het nieuwe moederschap – dit is een normale ervaring die alle moeders hebben,” zei Kripke. “Het kan erg ongemakkelijk aanvoelen om de leiding te hebben over het leven en welzijn van een klein persoon. Maar als een moeder zich vaak, gedurende lange tijd of zelfs gerustgesteld voelt, dan is het tijd om hulp te zoeken. ”

Bellenbaum merkte op dat ongeveer 70% tot 80% van de nieuwe moeders een versie van babyblues ervaart in de periode onmiddellijk na de bevalling.

8. Verhoogde emoties

Moeders die PPA ervaren, kunnen het gevoel hebben dat hun lichaam en emoties in een verhoogde staat verkeren.

Kripke wees op “hyperarousal” als een symptoom. Dit betekent dat iemand heel snel van nul naar tien gaat – haar zenuwstelsel is verhoogd en ze kan in een vrij constante staat van vechten of vluchten verkeren”, zei ze.

Volgens Bellenbaum kan ook ‘zwart-wit’- of’ alles of niets’-denken spelen dat alleen tot het uiterste gaat. Ze merkte op: “Er is ook catastrofaal denken of catastroferen : bij de minste aanleiding springen naar het ergste scenario.”

Als u denkt dat u last heeft van angst na de bevalling, aarzel dan niet om professionele hulp te zoeken, is het advies dat alle specialisten geven.  Nieuwe moeders voelen zich vaak erg alleen, vooral als ze zo veel tijd in huis doorbrengen met een nieuwe baby, en ze krijgen vaak het gevoel dat ze de enige moeder zijn die worstelt met stemmingsproblemen na de bevalling. Hoe meer een nieuwe moeder hulp kan zoeken, hoe minder macht haar zorgen over haar zullen hebben. “De meerderheid van de vrouwen met een perinatale stemmingsstoornis, zoals postpartumangst, deelt dit met niemand”, zei Soufan. “Duizenden vrouwen lijden in stilte door zaken als stigma en angst dat iemand hun baby bij hen wegneemt.”

Dit alles kan de relatie van een koppel extra belasten tijdens een toch al stressvolle tijd. Partners die zichzelf informeren over geestelijke gezondheid na de bevalling, luisteren, geduld en medeleven tonen en manieren vinden om de last te verlichten, kunnen een geweldige bron van steun zijn voor nieuwe moeders.

babe, smile, portrait

Victoria_Borodinova (CC0), Pixabay

Enkele getuigenissen in Huffpost.

1. Onderzoek naar de toestand voordat de baby kwam, kan helpen om te leren op welke signalen u moet letten.

‘Iets wat ik wou dat mijn partner op de hoogte was van PPA, was hoe hij het kon herkennen. Ik wou dat hij gewapend was met kennis, zodat hij me kon helpen bij het navigeren door mijn gevoelens van intense angst en angst rondom mijn pasgeboren baby. In plaats van tegen mij te zeggen: ‘Ik zou me er geen zorgen over maken.’ Ik wou dat hij had kunnen zeggen: ‘Schat, ik denk dat wat je nu voelt, angst is. Onze baby is veilig, jij bent veilig, wij zijn veilig en ik laat je niets overkomen. ‘

Ik wist niet dat ik leed aan PPA; Ik dacht dat wat ik voelde normaal was. De realiteit waarin ik leefde was beangstigend. Ik dacht dat iedereen erop uit was mijn baby zoveel pijn te doen dat ik bang was het huis te verlaten. ” – Lina Forrestal , moederschapsblogger en presentatrice van “The New Mamas Podcast”

2. Mijn gedachten waren soms zo beangstigend dat ik ze niet eens hardop wilde zeggen.

‘Mijn angst was zo ernstig dat het voelde als een gevangenis die ik zelf had gemaakt. Ik was ervan overtuigd dat als ik erover zou praten, ik er ‘gek’ uit zou zien en iemand mijn baby zou meenemen. Ik heb amper geslapen. Ik kon mezelf er niet toe brengen om ‘s nachts mijn ogen te sluiten omdat de angst gruwelijke nachtmerries veroorzaakte.

Zelfs toen ik wakker was, leed ik aan opdringerige gedachten over al het vreselijke dat mijn baby kon overkomen. Ik kon mezelf dit alles niet laten delen, zelfs niet met mijn liefhebbende, ondersteunende partner. Ik wou dat hij op de een of andere manier had geweten met hoeveel angst ik leefde. Ik weet dat hij me had kunnen helpen om mensen te bereiken die me konden helpen. ” – Katie Cloyd , schrijver

3. Het was moeilijk voor mij om onder woorden te brengen wat ik voelde en wat ik nodig had.

“Nu ik weet wat ik nu weet, had het deel moeten uitmaken van mijn geboorteplan om met een geestelijke gezondheidswerker te praten. In plaats daarvan leed ik in stilte en worstelde ik met het zijn van een nieuwe moeder. Ik had er moeite mee om aan mijn man te vertellen wat ik nodig had en wat ik doormaakte.

baby, mother, infant

fancycrave1 (CC0), Pixabay

De overgang van zwangerschap naar postpartum verstikt ons moeders met rauwe emoties. Vaak kon ik de woorden niet vinden omdat er een gebrek aan begrip was en een breuk tussen mijn man en mij. Slechts een van ons ervoer hormonale veranderingen – en dat alleen is moeilijk uit te leggen. ” – Tonya Gooch Mann, thepostpartumeffect op Instagram

4. De angst manifesteerde zich als een behoefte aan controle en alles zelf willen doen.

“Ik wou dat partners wisten dat dit controlerende gedrag geen kritiek op hen of hun opvoedingsvermogen is. Het heeft eigenlijk niets met hen te maken. Het gaat er eerder om hoe het huidige moment in het ouderschap gevoelens van onzekerheid en machteloosheid uit ons verleden oproept. Het is een noodkreet. ” – Cath Counihan , psychotherapeut en schrijver achter @psychotherapy_mum op Instagram

5. Mijn prikkelbaarheid en nervositeit voelden onmogelijk om in te houden.

‘Het was alsof ik in een kogelvis of een stekelvarken was veranderd. Een ogenschijnlijk kleine beweging, opmerking of geluid en – poef! – Ik zou de mensen om me heen prikken en steken met mijn woorden of een blik. Ik had een negatieve reflex ontwikkeld voor van alles en nog wat, en het was allesverslindend. Het beheerste me. ” – Emily Adler Mosqueda , maker van @ postpartum365 op Instagram

6. Toen ik gefrustreerd naar je snauwde, weet dan dat het niet jouw schuld was.

“Mijn man was mijn bondgenoot en deed er alles aan om mij te helpen. Maar mijn frustratie over PPA en al mijn symptomen, zoals agitatie en woede, werden vaak onbeschaamd op hem afgevuurd. Ik denk dat hij een groot deel van dat seizoen heeft geloofd dat hij de schuldige was. Dus als ik terug kon gaan in de tijd naar het moment waarop mijn symptomen begonnen, zou ik hem vertellen dat niets zijn schuld of die van de kinderen was. Hij was helemaal niet de oorzaak van mijn PPA. ” – Melissa Campos, @mommothermama op Instagram

7. Ondersteunende gebaren – zelfs kleine – betekenden meer dan je denkt.

“Ik wou dat partners wisten dat het verlenen van ondersteuning door aanraken en oogcontact te maken echt nuttig is. Door een hand op onze schouder of arm te leggen en te zeggen: ‘Je doet het zo goed’ of ‘Je hebt het heel moeilijk’, voelen we ons zo gezien en erkend. Ik heb mijn partner geleerd dit nu voor mij te doen in tijden van stress, zoals in bad gaan. ” – Counihan

8. Ik moest eraan worden herinnerd dat de verontrustende gedachten in mijn hoofd niet op de werkelijkheid waren gebaseerd.

“Toen ik postpartumangst ervoer met mijn eerste kind, stelde ik mijn vermogen om met mijn angst om te gaan gelijk aan mijn vermogen om mijn kind te bemoederen. Achteraf gezien, drie baby’s later, zou ik willen dat mijn partner op de hoogte was van deze schadelijke innerlijke dialoog, zodat hij me eraan had kunnen herinneren dat wat mijn angst me vertelde, niet de werkelijkheid was.

Als nieuwe moeders denk ik dat velen van ons geloven dat het ervaren van angst of depressie na de bevalling eerder een mislukking is dan een chemische of hormonale reactie. We vragen ons af of we überhaupt ‘moeders moeten zijn’, omdat de algemeen aanvaarde opvatting over moederschap is dat het mooi, natuurlijk en instinctief is. Het is mooi, ja, maar ik denk dat het rauwer is dan wat dan ook. Vrouwen proberen hun weg terug te vinden naar heelheid over een langere periode dan velen zouden verwachten. ” – Jess Procter , blogger over ouderschap en @north_west_jess op Instagram

newborn, baby, feet

esudroff (CC0), Pixabay

9. Slaap en rust speelden een grote rol bij het beheersen van mijn angstgevoelens.

“Tijdens het aanpassen aan nieuw ouderschap, kan het een grote strijd zijn om te proberen voldoende slaap en rust te krijgen. Wanneer angst toeslaat, kan het lijken alsof we ons prima voelen en niet zo uitgeput zijn als we in werkelijkheid zijn. Mijn partner kende de tekens niet, dus hij dacht dat ik alles goed deed. In werkelijkheid viel ik in het uitgeputte konijnenhol van angst. En als zelfzorg niet gebeurt terwijl moeder voor iedereen zorgt en niet voor zichzelf, moedig dan aan en geef tijd om rust en zelfzorg te laten gebeuren. ” – Elexa Martinez, @austinmombudget op Instagram

10. Nee, ik kon er niet zomaar uitkomen. Beter worden kostte tijd en moeite.

“Toen ik me voor het eerst realiseerde wat er aan de hand was en hulp kreeg dankzij mijn arts en mijn eigen internetonderzoek, kreeg ik meer inzicht in de situatie.  Ik dacht dat mijn partner en mijn omgeving het gevoel hadden dat ik de aandoening gebruikte als een excuus voor hoe ik me gedroeg. Ik heb het gevoel dat ze nog steeds dachten dat ik er gewoon ‘uit kon komen’ en onmiddellijk kon stoppen met hoe ik me gedroeg. Ze zagen uiteindelijk dat ik langzaamaan beter werd met medicatie, therapie, dagboeken, mentaal en fysiek beter voor mezelf zorgen, steun van anderen, enz. Ze zagen mijn relatie met mijn dochter verbeteren, ze zagen mijn huwelijk verbeteren en nu ze zien me proberen anderen op te voeden. De meesten zijn nu erg ondersteunend. ” – Amanda Dodson Gremillion , auteur en presentator van de podcast “Koop haar gewoon een jurk en ze komt goed”

11. Ik miste de oude ik net zo erg als jij.

“Hoewel mijn partner een man is en het gewoon niet ‘snapte’ (hoewel hij het probeerde), wilde ik dat hij de chaotische gevoelens begreep die ik ervoer nadat ik elke baby had gekregen en hoe moeilijk het is om door de constant veranderende golven van emoties terwijl onze hormonen langzaam stabiliseren na zo lang zwanger te zijn geweest. Ik voelde me zo ver weg van de persoon die ik was voordat de baby arriveerde en wist gewoon niet hoe ik de weg terug naar die rationele persoon moest vinden van de hormonale en soms boze persoon die ik was geworden.

Het heersende idee dat de postpartumperiode na zes weken eindigt, zoals velen beweren, is vooral schadelijk voor mensen met PPA of PPD. We hebben het gevoel dat de mensen om ons heen verwachten dat we na zes weken weer ‘ons oude zelf’ zijn, terwijl we natuurlijk nog aan het herstellen en aanpassen zijn. Na elk kind voelde ik me fysiek of emotioneel pas ongeveer een jaar na de bevalling echt mezelf. We zijn voor altijd veranderd door zwangerschap, bevalling en moeder worden – van ons slaappatroon tot ons lichaam, onze altijd aanwezige angsten tot het permanente babybrein. ” – Procter

help, hand, offer

geralt (CC0), Pixabay

12. Je kon me niet ‘helpen’, hoe hard je het ook probeerde.

‘Wat er met mij is gebeurd, was niet de schuld van mijn partner. Hij had me niet kunnen repareren, ook al had hij nu alles geweten wat hij weet. Ik denk dat hij al mijn klachten persoonlijk heeft opgevat, alsof hij ze zou moeten kunnen verhelpen, maar het niet kon. Uw partner kan de signalen herkennen en u aanmoedigen om hulp te zoeken. Ze kunnen proberen om meer begripvol en ondersteunend te zijn. Ze kunnen proberen de dingen niet persoonlijk op te vatten. Maar niemand kan u dwingen hulp te zoeken of te accepteren. Dat moet je zelf kiezen. ” – Dodson Gremillion

13. Ik erken dat die periode ook voor jou erg zwaar was.

“Mijn man deed eigenlijk alles voor het gezin naast zijn werk als brandweerman in die negen maanden dat ik herstellende was. Hij zorgde voor onze baby, onze peuter, mij en ons huis. Hij kookte, maakte schoon en verving alles wat ik als moeder deed naar zijn beste vermogen.

Terugkijkend denk ik dat het voor hem belangrijk zou zijn om ook hulp te krijgen. Hij leed op een andere manier, aangezien hij de grootste last van de werklast van het gezin moest dragen. Hij had ook een uitlaatklep nodig, iemand die hij in vertrouwen kon nemen en waarmee hij zijn frustraties kon delen. Ik was niet op een mentale plek om te begrijpen of te luisteren. Tot op de dag van vandaag denk ik dat hij veel van zijn ervaring heeft geïnternaliseerd. ” – Campos

Bronnen

https://www.huffpost.com/entry/warning-signs-postpartum-anxiety

https://www.huffpost.com/entry/moms-postpartum-anxiety-partners

 

© De copyrights van de hier weergegeven tekst(en)/foto's rusten bij de oorspronkelijke auteur(s). Geen overname tenzij met toestemming van de oorspronkelijke auteur(s). Vermelding op deze website is enkel om educatieve en/of wetenschappelijke redenen (onderwijsdoeleinden). Deze website is niet commercieel, bevat geen reclame en heeft geen inkomsten. Onderaan de informatie vindt u telkens zoveel mogelijk de originele bronnen voorzover ons bekend. Inden er auteursrechterlijke of privacyschendingen zijn, zijn die onvrijwillig door onbekendheid/onwetendheid en niet met opzet gebeurd. Mocht u het ongepast vinden dat uw eigen informatie/foto's/portretafbeeldingen op deze website worden vermeld of is er geen correcte bronvermelding naar uw informatie, contacteer dan gerardgielen@telenet.be met opgave van de betrokken schending van copyrights en de betrokken webpagina. De info zal dan zo snel mogelijk aangepast en/of verwijderd worden. We hopen op uw begrip bij een eventuele schending. Kennis is er om te delen, niet om te bezitten!

© This site is non commercial, only educational. All information is copyrighted from the original authors. If you find information or pictures on this site that are copyright to you, or that present you or relatives on the pictures and we have used them by accident without legal permission, please contact us immediately about the violation with link to the picture or webpage where you found it and the text or pictures will be removed asap. Contact gerardgielen@telenet.be in case. Thanks for your understanding for not respecting your privacy or copyrights by accident.Sharing knownledge is more important than possessing knowledge