Hoe geraak je over een gebroken hart

Dingen die echtscheiding mee mogelijk maken
Geschatte tijd om tekst te lezen:4 minu(u)t(en)

Relatiebreuken zijn zeer ingrijpend! Het maakt niet

Bron Koretnyk Anastasiia Photo on Foter.com

uit of jij degene bent die de dumping uitvoert of dat je degene bent die gedumpt wordt, het is hoe dan ook moeilijk! En als je voor een lange tijd bij iemand was, is het moeilijk om terug  naar jezelf te gaan. Alleen slapen, alleen tv kijken, eten als onderdeel van een en thuiskomen op een lege plek. Het verandert je leven ingrijpend.

Als je nog steeds last hebt van een gebroken hart, heeft de wetenschap een manier bedacht om je breuk te overwinnen.

Er zijn veel bijwerkingen van een breuk zoals slapeloosheid, depressie, fysieke kwalen, enz. Dus wat is de sleutel om sneller met het leven om te gaan? Volgens een studie gepubliceerd in het Journal of Experimental Psychology lijkt afleiding de beste optie te zijn.

“Afleiding is een vorm van vermijden, waarvan is aangetoond dat het het herstel van een breuk vermindert”, zegt mede-onderzoeker Sandra Langeslag, directeur van de Neurocognition of Emotion and Motivation Lab aan de University of Missouri-St. Louis, dus de strategie moet spaarzaam worden gebruikt om de stemming op korte termijn te stimuleren. Afleiding kunnen nieuwe hobby’s zijn, teruggaan naar school of intens naar de sportschool gaan. Kortom, je wilt je tijd consumeren met iets anders dan denken aan je ex.

De volgende optie om de splitsing te overwinnen, is je ex bashen! Als je je concentreert op de negatieve aspecten van je ex en de dingen die ze deden waar je echt last van had, kan het je helpen sneller verder te gaan.

Een team wetenschappers aan de universiteit van Missouri–St. Louis verzamelde een groep van 24 mensen met een gebroken hart. Elke deelnemer was tussen de 20 en 37 jaar oud en had net een relatie van gemiddeld 2,5 jaar achter de rug.

Sommigen onder hen werden gedumpt, anderen hadden zelf een punt achter de relatie gezet. Maar iedereen was er van aangedaan en de meesten zagen hun ex nog graag. De vorsers testten drie cognitieve strategieën uit en bekeken welke het best werken tegen liefdesverdriet.

Bij de eerste strategie moesten enkele proefpersonen zich concenteren op de negatieve eigenschappen van de ex-partner. Door die uit te vergroten, vermoedde men dat de breuk hanteerbaarder zou worden. Bij de tweede moesten mensen vrede nemen met hun gevoelens. Want als je aan jezelf zegt dat het oké is om nog iemand graag te zien die niet meer bij je is, zou je hem of haar sneller laten varen dan dat je tegen de gevoelens vecht. De derde en laatste strategie: afleiding zoeken.

Foto’s van je ex

In de volgende fase van de studie lieten de vorsers een foto van de exen zien. Dat kan ook in het echte leven gebeuren, waar we vaak kiekjes van ex-geliefden zien verschijnen op sociale media. Om te weten wat er omging in de hoofden van de singles, werden elektroden op hun hoofden bevestigd die de emoties in kaart konden brengen. De deelnemers kregen ook nog eens een vragenlijst waarop ze moesten aangeven hoeveel liefde ze (niet) voelden voor hun voormalige partner.

Een vierde strategie – de controleconditie – vroeg hen niet om iets in het bijzonder te bedenken. Vervolgens toonden de onderzoekers iedereen een foto van hun ex met een realistisch tintje, omdat deze vaak in het echt op sociale media verschijnen.

Ze maten de intensiteit van de emotie in reactie op de foto met behulp van elektroden op de achterkant van de hoofdhuid. De EEG-uitlezing van de “late positieve potentiaal”(LPP) is een maat voor niet alleen emotie maar ook gemotiveerde aandacht, of in welke mate de persoon geboeid is door de foto. Bovendien maten de onderzoekers hoe positief of negatief de mensen zich voelden en hoeveel liefde zij voelden voor de ex met behulp van een schaal en een vragenlijst.

Volgens de EEG-waarden verminderden alle drie de strategieën de emotionele reactie van mensen op de foto’s aanzienlijk in verhouding tot hun responsen in de controleproeven, waarbij geen prompts werden gebruikt. Echter, alleen mensen die in mindere mate naar hun geliefde keken, hadden ook een afname in gevoelens van liefde jegens hun ex. Maar deze mensen meldden ook dat ze zich in een slechtere bui bevonden dan toen ze begonnen – wat suggereert dat deze negatieve gedachten, hoewel nuttig om verder te gaan, op korte termijn verontrustend kunnen zijn.

Afleiding zorgde er in het algemeen voor dat mensen zich over het algemeen beter voelden, maar had geen invloed op hoeveel ze nog van hun ex-partner hielden. “Afleiding is een vorm van vermijden, waarvan is aangetoond dat het het herstel van een breuk vermindert”, zegt mede-onderzoeker Sandra Langeslag, directeur van de Neurocognition of Emotion and Motivation Lab aan de University of Missouri-St. Louis, dus de strategie moet spaarzaam worden gebruikt om de stemming op korte termijn te stimuleren.

De drie cognitieve strategieën gaven allemaal als resultaat een verminderde emotionele respons bij het zien van de foto’s. Maar enkel de mensen die hun ex in een negatief daglicht plaatsten hadden ook verminderde gevoelens van liefde tegenover hun ex. “In het begin is het moeilijk om iemand die je nog graag ziet vanuit een negatief standpunt te bekijken. Je zal je nog slechter voelen, maar het loont op termijn”, zegt co-auteur Sandra Langeslag, verbonden aan het Neurocognition of Emotion and Motivation Lab van de universiteit.

 

Bronnen

http://www.1079thelink.com/blogs/kelly-meyers/science-has-perfect-remedy-broken-heart

https://www.nieuwsblad.be

http://time.com/5287211/how-to-get-over-a-breakup/

https://file.scirp.org/pdf/PSYCH20110400016_74393857.pdf

https://www.bustle.com/p/whats-the-best-way-to-get-over-a-breakup-these-3-methods-are-all-effective-study-finds-9297546

© De copyrights van de hier weergegeven tekst(en)/foto's rusten bij de oorspronkelijke auteur(s). Geen overname tenzij met toestemming van de oorspronkelijke auteur(s). Vermelding op deze website is enkel om educatieve en/of wetenschappelijke redenen. Onderaan de informatie vindt u telkens zoveel mogelijk de originele bronnen voorzover ons bekend. Inden er auteursrechterlijke of privacyschendingen zijn, zijn die onvrijwillig door onbekendheid/onwetendheid en niet met opzet gebeurd. Mocht u het ongepast vinden dat uw eigen informatie/foto's/portretafbeeldingen op deze website worden vermeld of is er geen correcte bronvermelding naar uw informatie, contacteer dan gerardgielen@telenet.be met opgave van de betrokken schending van copyrights en de betrokken webpagina. De info zal dan zo snel mogelijk aangepast en/of verwijderd worden. We hopen op uw begrip bij een eventuele schending.

© This site is non commercial, only educational. All information is copyrighted from the original authors. If you find information or pictures on this site that are copyright to you, or that present you or relatives on the pictures and we have used them by accident without legal permission, please contact us immediately about the violation with link to the picture or webpage where you found it and the text or pictures will be removed asap. Contact gerardgielen@telenet.be in case. Thanks for your understanding for not respecting your privacy or copyrights by accident.

Ook interessant om te lezen!

Share