Gebrek aan slaap veroorzaakt seksuele problemen bij vrouwen

Hoe lockdown het seksleven van jonge volwassenen veranderde - nieuw onderzoek
Nieuwe studie onderzoekt seksualiteit van mensen met autisme
woman, asleep, girl

Claudio_Scott (CC0), Pixabay

Slechte slaap beïnvloedt het seksleven, vindt een recente studie.  Voortdurend slecht slapen kan volgens een studie leiden tot een onbevredigend seksleven voor veel oudere vrouwen.

In feite hadden vrouwen die slecht sliepen bijna twee keer zoveel kans op problemen zoals gebrek aan seksuele interesse of plezier als vrouwen die goed sliepen, volgens de studie die  werd gepubliceerd in “Menopause: The Journal of the North American Menopause Society. ».

Gebrek aan slaap werd gemeten door de Pittsburgh Sleep Quality Index, die vragen stelt over het vermogen om te vallen en in slaap te blijven, het gebruik van slaapmedicatie, slaperigheid overdag en andere problemen.

Daarentegen ontdekte de studie ook dat een goede slaapkwaliteit verband hield met verhoogde seksuele activiteit, een bevinding die niemand verbaasde.

Als je een vermoeide vrouw de mogelijkheid geeft om eens echt goed te slapen of de keuze tot seks geeft, kiezen ze echt wel voor slaap zeggen slaapspecialisten.

Deze resultaten zouden artsen wakker moeten schudden om hun patiënten te vragen naar hun slaapgewoonten en seksueel functioneren.

Het is gemakkelijker om naar slaap te vragen, en slechte slaap wordt in verband gebracht met veel negatieve gevolgen, zoals hart- en vaatziekten maar er wordt zelden gevraagd naar de andere gevolgen.

Slaap en seks zijn met elkaar verweven. Niet alleen vrouwen ervaren seksuele disfuncties door gebrek aan slaap. Het treft ook mannen.

Een onderzoek uit 2009 wees uit dat obstructieve slaapapneu, een potentieel ernstige slaapstoornis waarbij de ademhaling herhaaldelijk stopt en begint, verband houdt met erectiestoornissen en gegeneraliseerde seksuele problemen bij mannen.  Slaaponderbrekingen brengen ook een verhoogd risico op erectiestoornissen met zich mee.

Obstructieve slaapapneu is ook gekoppeld aan seksuele disfunctie bij vrouwen. Slapeloosheid, een veel voorkomende slaapstoornis bij vrouwen, kan bijgevolg een risicofactor zijn voor seksuele problemen.

Aan de andere kant zijn er verschillende redenen waarom goede seks verband houdt met een betere nachtrust. Orgasmes zijn niet alleen ontspannend, wat de slaap kan bevorderen, maar ook kan leiden tot een toename van bepaalde hormonen die zowel mannen als vrouwen helpen in slaap te vallen na seks. Bij vrouwen stijgen de oestrogeenspiegels bijvoorbeeld na een orgasme, en dat kan de REM-cycli verbeteren en een betere nachtrust bevorderen.

Bij mannen verhoogt een orgasme de productie van het hormoon prolactine dat diepe golfslaap bevordert, het soort slaap dat het lichaam nodig heeft om zichzelf te herstellen en te herstellen.

In de betrokken studie vulden meer dan 3.400 vrouwen die Mayo-gezondheidsklinieken in Rochester, Minnesota en Scottsdale, Arizona bezochten, tussen december 2016 en september 2019 slaapkwaliteitsvragenlijsten in. De vrouwen, die gemiddeld 53 jaar oud waren, ondergingen ook een klinische evaluatie voor seksuele disfunctie en werd gevraagd om hun mate van angst over hun seksleven te beoordelen.

“Je kunt het geen seksuele disfunctie noemen, tenzij de vrouw er verdrietig over is,” aldus de onderzoekers. ‘Een vrouw kan bijvoorbeeld een laag seksueel verlangen hebben, maar het kan haar niet storen. We zijn dus de eerste studie die ik ken die niet alleen naar de seksuele functie heeft gekeken, maar ook naar het daarmee verband houdende leed. ”

Het onderzoek maakte deel uit van een grotere studie genaamd DREAMS, of Data Registry on Experiences of Aging, Menopause and Sexuality, die bijna 9.000 vrouwen gedurende een tiental jaren volgde.

Naast een slechte slaapkwaliteit, bleek uit de nieuwe studie dat vrouwen die regelmatig minder dan vijf uur per nacht sliepen, ook vaker seksuele problemen rapporteerden.

De resultaten waren echter niet statistisch significant nadat factoren zoals leeftijd, partnerstatus, opleiding, ras / etniciteit, body mass index, reproductief stadium, depressie, angst, angst waren geanalyseerd. in relaties en het gebruik van voorbehoedsmiddelen en andere medicijnen.

Omdat al deze factoren de slaap kunnen verstoren, was het belangrijk om hiermee rekening te houden, zodat slaapgebrek als mogelijke oorzaak kan worden bestempeld.

Te doen?

Aarzel niet om eerst met uw arts te praten over uw seksuele en slaapproblemen, aldus onderzoeker Faubion.

Hoewel de meeste vrouwen kunnen vaststellen dat ze een stemmingsstoornis hebben, zoals depressie of angst, realiseren ze zich misschien niet dat ze worstelen met andere problemen, zoals slaapapneu of een oncontroleerbare drang om de benen te bewegen, het zogenaamde rustelozebenensyndroom. Vrouwen kunnen hun best doen om een ​​goede slaaphygiëne te oefenen. Hier zijn enkele tips van de experts:

Oefening, indien mogelijk buitenshuis. Probeer wat lichaamsbeweging te doen en dit zal de door stress opgehoopte chemicaliën verminderen en een betere slaap bevorderen. Probeer het buiten te doen – zonlicht kan helpen bij het resetten van uw biologische klok.

Conditioneer uw slaapkamer voor een optimale nachtrust. Een van de eerste taken is om uw slaapomgeving voor te bereiden en een ontspannen bedtijdroutine vast te stellen. REM-slaap is een lichter rustniveau dat gemakkelijker kan worden onderbroken. Zorg ervoor dat er weinig geluid, weinig licht en koelere temperaturen in de slaapkamer zijn – 15-18 graden Celsius is het beste.

Zorg voor uw dieet. Vermijd cafeïne na 15.00 uur. Vermijd vet en gekruid voedsel voor het slapengaan. Vermijd veel alcohol laat op de avond. Maagklachten kunnen je wakker maken tijdens het dromen. Veel alcohol doet je snel in slaap vallen, maar maakt je na enkele uren terug wakker.

Maak je klaar voor ontspanning. Een warm bad of douche nemen, een boek lezen, naar ontspannende muziek luisteren, mediteren of licht strekken zijn goede opties.

Bronnen

https://www.explica.co/lack-of-sleep-causes-sexual-problems-in-women-study-finds.html

Meer info : Start to sleep https://starttosleep.be/nl

Boek : https://starttosleep.be/nl/shop/boek-start-to-sleep

© De copyrights van de hier weergegeven tekst(en)/foto's rusten bij de oorspronkelijke auteur(s). Geen overname tenzij met toestemming van de oorspronkelijke auteur(s). Vermelding op deze website is enkel om educatieve en/of wetenschappelijke redenen (onderwijsdoeleinden). Deze website is niet commercieel, bevat geen reclame en heeft geen inkomsten. Onderaan de informatie vindt u telkens zoveel mogelijk de originele bronnen voorzover ons bekend. Inden er auteursrechterlijke of privacyschendingen zijn, zijn die onvrijwillig door onbekendheid/onwetendheid en niet met opzet gebeurd. Mocht u het ongepast vinden dat uw eigen informatie/foto's/portretafbeeldingen op deze website worden vermeld of is er geen correcte bronvermelding naar uw informatie, contacteer dan gerardgielen@telenet.be met opgave van de betrokken schending van copyrights en de betrokken webpagina. De info zal dan zo snel mogelijk aangepast en/of verwijderd worden. We hopen op uw begrip bij een eventuele schending. Kennis is er om te delen, niet om te bezitten!

© This site is non commercial, only educational. All information is copyrighted from the original authors. If you find information or pictures on this site that are copyright to you, or that present you or relatives on the pictures and we have used them by accident without legal permission, please contact us immediately about the violation with link to the picture or webpage where you found it and the text or pictures will be removed asap. Contact gerardgielen@telenet.be in case. Thanks for your understanding for not respecting your privacy or copyrights by accident.Sharing knownledge is more important than possessing knowledge