Veiliger vrijen als een vorm van zelfzorg

Penislengte en - omtrek zou er nu toch toe doen voor vrouwen
Voor mannen is het ook belangrijk om zich seksueel gewenst te voelen
woman, portrait, model

RondellMelling (CC0), Pixabay

​​Sekspositieve voorlichting kan ons helpen onze individuele en collectieve relatie met seks te helen. In samenwerking met Planned Parenthood beschijft Morgan Mandriota hoe we seksuele gezondheid, plezier en intimiteit kunnen benaderen om onze algehele gezondheid en welzijn te verbeteren.

Als je denkt aan zelfzorg, denk je aan bubbelbaden bij kaarslicht, een verfrissende warme (of koude) douche, ochtendyoga of het koken van je favoriete maaltijd. Maar wist je dat veiliger vrijen ook een vorm van zelfzorg kan zijn althans Mandriota?

Hoe je het ook benadert, het beoefenen van zelfzorg dient uiteindelijk als een manier om ons welzijn te herstellen en te verbeteren. Dit omvat onze mentale, emotionele, fysieke en seksuele gezondheid.

Wat is zelfzorg?

Zelfzorg is hoe het klinkt: het gaat over voor jezelf zorgen. “Zelfzorg is een manier om door het leven te navigeren met je eigen welzijn – inclusief seksuele gezondheid en welzijn – als prioriteit”, zegt dr. Sara C. Flowers , de vice-president van onderwijs en training bij Planned Parenthood Federation of America.

Zelfzorg is er in vele vormen en ziet er voor iedereen anders uit. “Maar in de kern gaat het er echt om een ​​opzettelijke inspanning te leveren om voor jezelf te zorgen door deel te nemen aan gedachten, gedragingen en praktijken die je opbouwen”, legt ze uit.

Hoe we voor onszelf zorgen – binnen en buiten de slaapkamer – kan ook van invloed zijn op hoe we voor onze partners zorgen. Dus, hoe kunnen we gezondere sekspraktijken gebruiken om ons te helpen veiligere seks te hebben en meer plezier te bereiken?

Voorbij soa-bescherming – gezonde sekspraktijken als zelfzorg

Bescherming tegen seksueel overdraagbare aandoeningen (soa’s) is een belangrijk onderdeel van veiliger vrijen. Volgens Flowers is een van de beste vormen van bescherming het gebruik van een barrièremethode , zoals condooms of tandmoeders, elke keer dat je orale, vaginale of anale seks hebt.

“Barrières bedekken delen van uw geslachtsdelen en beschermen u en uw partner (s) tegen lichaamsvloeistoffen en enig huid-op-huidcontact, die beide soa’s kunnen verspreiden”, legt ze uit. “Interne en externe condooms helpen ook zwangerschap te voorkomen , dus het is dubbele bescherming als je penis-in-vagina seks hebt.”

Toch is het goed om te onthouden dat het niet wordt aanbevolen om interne en externe condooms samen te gebruiken. Deze producten zijn ontworpen om onafhankelijk te worden gebruikt, en het gebruik van beide biedt u niet meer bescherming.

Gecertificeerd sekstherapeut Indigo Stray Conger , een gediplomeerd huwelijks- en gezinstherapeut in Denver, voegt eraan toe dat vooral niet olie houdende glijmiddelen op waterbasis helpen om de gevoelige pH-balans van de vagina te beschermen . “De pH kan gemakkelijk worden verstoord door sperma en bacteriën, wat schimmelinfecties , bacteriële vaginose of algemeen ongemak veroorzaakt. Het kan een prachtig zelfzorgbeleid zijn om barrières te gebruiken en je vulva gelukkig te houden.

Veiligere seksuele voordelen gaan verder dan het fysieke. Gezondere sekspraktijken kunnen ook een positieve invloed hebben op uw emoties. “Ze ondersteunen je emotionele gezondheid door seksuele ervaringen nog aangenamer en stressvrijer te maken”, zegt Flowers.

Seks in tijden van COVID-19

Veiliger vrijen krijgt een geheel nieuwe betekenis tijdens een pandemie. Enkele voorbeelden van hoe COVID-19 ons seksleven en onze relaties heeft beïnvloed, zijn onder meer de manieren waarop we:

  • praten over seks
  • navigeren door partnerseks
  • relaties benaderen
  • bespreek seksuele en niet-seksuele gezondheid
  • grenzen stellen
  • kies partners

Het is belangrijk op te merken dat de toegang tot seksuele gezondheidszorg tijdens de pandemie beperkt is geweest. Dit heeft een directe invloed op het vermogen van mensen om veiliger te vrijen.

Een 2020 studie geeft aan dat dit vooral geldt voor gemarginaliseerde groepen, zoals de Latinx-gemeenschap. LGBTQIA+-mensen, die al te maken hebben met ongelijkheid in de gezondheidszorg, worden ook zwaar getroffen – 38% van de queer-huishoudens had tijdens de pandemie moeite om toegang te krijgen tot gezondheidsdiensten en -hulpmiddelen, vergeleken met 19% van de niet-LGBTQIA+-huishoudens.

Telegeneeskunde speelt een cruciale rol bij het overbruggen van die kloof. Een studie over de gevolgen voor de seksuele gezondheid van de COVID-19-pandemie wijst erop dat virtuele gezondheidszorg kan worden gekoppeld aan het ondersteunen van fysieke, mentale en seksuele gezondheid voor mensen van alle geslachten, seksualiteiten en etniciteiten.

Volgens Flowers is een andere zijde van de pandemie dat we ons meer op ons gemak voelen door te praten over hoe ons gedrag de gezondheid van anderen kan beïnvloeden. “We hebben ook gezien hoe COVID-gesprekken in het publieke debat werden gemodelleerd op een manier die seksuele veiligheid zelden is, wat heeft geholpen om alle discussies over persoonlijke veiligheid te normaliseren”, voegt Stray Conger toe.

Hoewel de pandemie de manier waarop we omgaan met seks en intimiteit uitdaagde, zijn er veel manieren om veilig plezier en verbinding na te streven.

Wilt u beter voor uzelf en uw partners zorgen, intiemere relaties opbouwen en ieders gezondheid beschermen? Overweeg, naast het gebruik van barrièremethoden, deze veiligere sekstips te proberen aldus de auteur.

Heb seks met jezelf

Solo seks is veiliger seks. Onderzoek suggereert dat masturbatie ook gezondheidsvoordelen biedt, zoals stressverlichting en het versterken van de bekkenbodemspieren.

“Of we nu in een pandemie zitten of niet, het is altijd een goed moment voor een solomissie om je eigen seksuele voorkeuren, wensen en verlangens te onderzoeken”, zegt Flowers. Ze stelt voor om je handen en/of seksspeeltjes te gebruiken om meer vertrouwd te raken met je lichaam terwijl je zelfgenot verkent.

Ze raadt ook aan condooms op seksspeeltjes te gebruiken. Dit kan helpen om SOA-overdracht en vloeistofbinding te verminderen, vooral bij het delen van producten met partners.

Ontdek je sensuele kant

Plezier komt in vele vormen – niet alleen door seks. Flowers herinnert eraan dat het verkennen van je sensualiteit net zo opwindend kan zijn als het verkennen van je seksualiteit.

“In sommige opzichten heeft toegenomen tijd alleen tijdens quarantaine ons meer ruimte gegeven om in contact te komen met onszelf als individuele sensuele en seksuele wezens”, zegt ze. “Je hebt misschien meer kansen gehad om te ontdekken wat je plezier geeft buiten seks met partners.”

Ze raadt aan om na te denken over waardoor je je zelfverzekerd en sexy voelt, zelfs als je alleen bent. Of het nu gaat om een ​​zijdeachtig gewaad, een heerlijk toetje of een erotische roman, u kunt hier alleen of met uw partner plezier van hebben.

Geef prioriteit aan communicatie

Communicatie is essentieel voor het creëren van veiligere, aangenamere seksuele omgevingen. “Hoe opener en eerlijker jij en je partner tegenover elkaar zijn over risico’s, grenzen en hoe je dichtbij kunt blijven, hoe meer voldoening het zal geven”, zegt Flowers.

“Open zijn over seksuele gezondheid is sexy”, voegt Stray Conger toe. “Een partner die niet lijkt te weten wanneer ze voor het laatst zijn getest, is een rode vlag.” Door deze gesprekken zo vroeg mogelijk met potentiële partners te voeren, kunt u zich afstemmen op degenen die vergelijkbare waarden delen (bijv. seksuele gezondheid).

Eer en respecteer grenzen

Voel je je ongemakkelijk over het hebben van seks met een partner na anderhalf jaar? Vertrouw erop dat je niet de enige bent.

Als dit jouw ervaring is, zegt Flowers dat het kennen van je grenzen en het communiceren ervan een lange weg kan gaan. ”En dat geldt natuurlijk ook voor het luisteren naar en respecteren van de grenzen van anderen. Gun jezelf en anderen genade.”

Het uiten van je aarzelingen en comfortniveaus kan angst verlichten en ervoor zorgen dat je op dezelfde lijn zit met je partner, ongeacht de uitkomst. Zelfs als uw behoeften niet op één lijn liggen, zijn ze in ieder geval uitgesproken zodat u het eens kunt worden over hoe u verder kunt gaan.

Vraag om testresultaten

Alvorens seks te hebben, wordt het sterk aanbevolen dat alle partners worden getest en hun resultaten delen. Dit is een belangrijke stap zodat iedereen goed geïnformeerd is over eventuele risico’s en geïnformeerde toestemming kan geven. Uiteindelijk is het aan jou om je status te kennen en bekend te maken en die van je partner ook op te vragen.

Ook als één of meerdere partner(s) een positieve soa-diagnose krijgen, probeer niet te stressen. Er zijn manieren om veiliger te vrijen met soa’s, zodat het risico op overdracht wordt verminderd, zoals het gebruik van barrièremethoden, het nemen van medicijnen of onderdrukkende behandelingen, het onthullen van uitbraakepisodes, enz.

U kunt ook overwegen om van de testervaring een date te maken. Dit kan helpen om het stigma op soa- en COVID- testen te verminderen. “Soms kan het intimiderend zijn om met een partner te praten over soa-testen, maar door het te koppelen aan COVID-tests en het te framen als iets waarin je elkaar kunt ondersteunen door het samen te doen, kan het helpen om intimiteit en nabijheid op te bouwen”, zegt Flowers.

Maak virtueel verbinding

Om blootstelling aan COVID-19 te voorkomen, hebben sommige mensen ervoor gekozen om virtueel verbinding te maken via sms en apps. Met videoplatforms zoals FaceTime, Zoom en Skype kunt u veilig verbinding maken met partners zoals u dat wilt – seksueel of niet.

Als je liever nog geen virtuele seks hebt, overweeg dan om een ​​virtuele wederzijdse masturbatiesessie te proberen. Deze optie is geweldig voor een veiligere verbinding tijdens en na de pandemie. Zelfs de Centers for Disease Control and Prevention (CDC) beveelt het aan.

Telefoonseks is misschien niet voor iedereen weggelegd. “Maar voor mensen die om welke reden dan ook hyperwaakzaam zijn geweest over COVID, is het misschien wel de meest ontspannende optie”, zegt Stray Conger. “Je kunt je veiliger voelen over alles wat overdraagbaar is, en je partner krijgt de kans om te zien wat voor soort verbale, visuele of aanrakingsstimulatie je leuk vindt.”

Volgende stappen

Zelfzorg is er in vele vormen, waaronder veiliger vrijen. Voor jezelf en je partners zorgen is een geweldige manier om intimiteit op te bouwen, je seksuele gezondheid te beschermen en meer plezierige ervaringen te creëren.

Sommige gezondere sekspraktijken omvatten het gebruik van barrièremethoden, het delen van soa- en COVID-19-testresultaten en het raadplegen van gezondheidswerkers. Toegankelijkheid kan variëren, afhankelijk van uw identiteit, locatie en andere factoren. Maar u kunt veiliger seks hebben, zelfs met beperkte middelen, door open communicatie met partners, virtuele seks, telegezondheidsdiensten en andere zelfzorgmethoden die u het beste voelen.

“Iedereen verdient een gezond en plezierig seksleven”, zegt Flowers. “Seks – met jezelf of een partner – kan je humeur verbeteren, de slaap verbeteren en endorfines verhogen, waardoor je je goed voelt. En veiliger vrijen helpt je ook lichamelijk gezond te blijven.”

Bronnen

https://psychcentral.com/health/safer-sex-as-a-form-of-self-care#recap

 

© De copyrights van de hier weergegeven tekst(en)/foto's rusten bij de oorspronkelijke auteur(s). Geen overname tenzij met toestemming van de oorspronkelijke auteur(s). Vermelding op deze website is enkel om educatieve en/of wetenschappelijke redenen (onderwijsdoeleinden). Deze website is niet commercieel, bevat geen reclame en heeft geen inkomsten. Onderaan de informatie vindt u telkens zoveel mogelijk de originele bronnen voorzover ons bekend. Inden er auteursrechterlijke of privacyschendingen zijn, zijn die onvrijwillig door onbekendheid/onwetendheid en niet met opzet gebeurd. Mocht u het ongepast vinden dat uw eigen informatie/foto's/portretafbeeldingen op deze website worden vermeld of is er geen correcte bronvermelding naar uw informatie, contacteer dan gerardgielen@telenet.be met opgave van de betrokken schending van copyrights en de betrokken webpagina. De info zal dan zo snel mogelijk aangepast en/of verwijderd worden. We hopen op uw begrip bij een eventuele schending. Kennis is er om te delen, niet om te bezitten!

© This site is non commercial, only educational. All information is copyrighted from the original authors. If you find information or pictures on this site that are copyright to you, or that present you or relatives on the pictures and we have used them by accident without legal permission, please contact us immediately about the violation with link to the picture or webpage where you found it and the text or pictures will be removed asap. Contact gerardgielen@telenet.be in case. Thanks for your understanding for not respecting your privacy or copyrights by accident.Sharing knownledge is more important than possessing knowledge