Verband tussen vitamine D en erectiestoornissen

Is watermeloen een natuurlijke Viagra?
Waarom baby's die borstvoeding krijgen de immuunontwikkeling hebben verbeterd
testicles, testicular cancer, penis

derneuemann (CC0), Pixabay

Wanneer je op internet gaat zoeken naar oplossingen voor een erectiestoornis dan zie je niet alleen de standaard opties zoals de meer bekende erectiepillen. Je zit ook natuurlijke supplementen en vitamines die worden aangeraden voor mannen die een erectiestoornis hebben. Het probleem hier is dat deze zeker niet altijd even effectief zijn. Ze lossen vaak het probleem niet op, maar kunnen wel ondersteunend werken.

Bepaalde natuurlijke supplementen zorgen er voor dat de bloedtoevoer naar de penis beter is en dat er meer stikstofoxide in ons lichaam is.  Zo beweren studies dat dagelijks granaatappelsap drinken zou helpen bij libido- en erectieproblemen.  Ook het veelvuldig eten van watermeloen zou helpen.

Het klopt  dat gezond eten het nemen van bepaalde vitamines en supplementen betekent dat je een gezondere bloedtoevoer en algemene gezondheid heeft. Alles wat er voor zorgt dat de bloedstroom beter wordt kan een positieve werking hebben met betrekking tot deze stoornis. Daarnaast heeft het nog een bijkomend voordeel dat het gewoon beter is om gezond te leven.

Erectiestoornissen (ED) is een aandoening waarbij mannen moeite hebben met geslachtsgemeenschap doordat ze geen erectie kunnen krijgen of behouden. Het kan incidenteel zijn, wat op korte termijn is, of frequent, wat op lange termijn kan zijn. Enkele veel voorkomende oorzaken die tot erectiestoornissen leiden, zijn onder meer nieraandoeningen, hart- en vaatziekten, overgewicht, drugsgebruik, zwaarlijvigheid, stress, depressie, angst, alcoholgebruik, roken, diabetes of lage testosteronniveaus. Verschillende vitamines zoals vitamine A, C, D, E, B1 en K zijn nodig om een ​​gezond lichaam te behouden. Onevenwichtigheden van vitamines in het lichaam kunnen leiden tot verschillende gezondheidsproblemen en lichaamsstoornissen geven toch wel enkele onderzoeken aan.

Vitamine D

Een gebrek aan vitamine D kan zeker vervelend zijn, en een gebrek aan vitamine D is vaak gekenmerkt voor het volgende:

· Zwakke botten
· Verschillende soorten van kanker
· Hartziekte
· Suikerziekte

Vitamine D is een hormoon dat helpt bij het reguleren van het calciumgehalte in het bloed, ondersteunt de gezondheid van de botten en heeft een directe invloed op het immuunsysteem. En daar stopt het niet, het is aangetoond dat vitamine D het risico op virale, microbiële en luchtwegaandoeningen vermindert.

Een tekort aan vitamine D is gekoppeld aan osteoporose, multiple sclerose, chronisch vermoeidheidssyndroom, depressie, diabetes type 2, hartaandoeningen en kanker. Momenteel zijn er klinische onderzoeken die de correlaties tussen vitamine D en COVID-19 bestuderen. Er zijn steeds meer aanwijzingen voor vitamine D-tekort bij personen met een gecompromitteerd immuunsysteem en bij ouderen, beide groepen vallen in de categorie met een hoog risico voor COVID-19.  De Britse regering is van plan miljoenen ouderen en kwetsbare mensen een voorraad vitamine D te sturen om te helpen bij de strijd tegen COVID-19.

En heel vervelend, ook erectiestoornissen blijkt uit onderzoek. Onderzoek heeft uitgewezen dat mannen met een tekort aan vitamine D maar liefst een derde meer kans maakten op stoornissen met betrekking tot erecties.

Hoewel de precieze reden hierachter nog wordt onderzocht, blijkt uit een studie gepubliceerd in Nature genaamd “Het effect van een lage vitamine D-status op seksueel functioneren en depressieve symptomen bij ogenschijnlijk gezonde mannen: een pilotstudie” , en Journal of Sexual Medicine genaamd ” Vitamine D en erectiestoornissen “ , kan gezegd worden dat de mogelijkheid bestaat. Het bleek dat mannen met erectiestoornissen ook een laag vitamine D-gehalte in het lichaam hadden. Vitamine D is nodig om de bloedcirculatie in het lichaam te verbeteren, die een integrale rol speelt in het erectieproces. Daarom concludeert onderzoek dat onvoldoende vitamine D in het lichaam kan leiden tot erectiestoornissen.

Symptomen van een lage vitamine D-spiegel kunnen te subtiel zijn om op te merken. Als u echter een ernstig vitamine D-tekort heeft , kunt u botpijn of spierzwakte hebben. Vitamine D-spiegels kunnen worden gecontroleerd met een eenvoudige bloedtest en voor de meeste mensen worden gecorrigeerd met een supplement.

Om genoeg vitamine D te krijgen is het belangrijk om genoeg zon tot je te nemen. Dat hoeft geen uren per dag te zijn – zelfs met ongeveer een kwartiertje per dag moet je genoeg krijgen. Het is immers zo dat de meest prominente methode om vitamine D te verkrijgen, door middel van zonlicht is. U kunt vitamine D ook via voedsel verkrijgen. Sommige voedingsmiddelen die rijk zijn aan vitamine D zijn onder meer: verrijkte melk,vettige vis,lever , eigeel.

U kunt ook supplementen nemen voor vitamine D. Het innemen van een vitamine D supplement is dan ook zeker aan te raden als je hier niet aan komt. Voor mensen die jonger zijn dan 70 jaar is de aangeraden dagelijkse hoeveelheid ongeveer 600 IU, vooral in de wintermaanden als er weinig zonlicht is. Voor ouder dan 70 kan men zelfs gaan tot 1000 IU

Onderzoek

Het nemen van vitamine D kan de seksuele gezondheid van een man verbeteren, suggereert onderzoek in het International Journal of Endocrinology.

Lage vitamine D-waarden zijn in eerdere onderzoeken in verband gebracht met een slechte seksuele functie van de man (vooral erectiestoornissen). In dit artikel probeerde een team van Italiaanse wetenschappers dergelijke bevindingen te bevestigen en te bepalen of vitamine D-suppletie gunstig zou kunnen zijn voor mannen met seksuele problemen.

Hun onderzoek bestond uit twee delen. Ten eerste analyseerde het team medische gegevens van 114 mannen (mediane leeftijd 64) die van 2003 tot heden zorg zochten voor seksuele problemen in de andrologiekliniek van de onderzoekers.

Ten tweede keken ze naar gegevens van een deelgroep van 41 mannen (mediane leeftijd 65) die vitamine D-therapie kregen. De mannen slikten wekelijks, om de twee of drie weken of maandelijks 50.000 tot 100.000 IE cholecalciferol. Ze werden vervolgens negen tot twaalf maanden gevolgd.

Hormonale en vitamine D-spiegels werden gemeten met bloedonderzoeken. De mannen vulden ook de International Index of Erectile Function-15 (IIEF-15) -vragenlijst in, die de erectiele en orgastische functie, seksueel verlangen, tevredenheid met geslachtsgemeenschap en algehele tevredenheid evalueert. Hogere scores op de IIEF-15 duiden op een betere seksuele functie.

In het eerste deel van de studie ontdekten de onderzoekers dat hogere niveaus van vitamine D geassocieerd waren met hogere niveaus van totaal testosteron en hogere scores op alle domeinen van de IIEF-15. Bovendien waren hogere niveaus van totaal testosteron geassocieerd met een betere erectiele functie en hogere totale IIEF-scores.

Mannen met diabetes en rokers hadden doorgaans lagere testosteronniveaus dan mannen zonder diabetes en niet-rokers.

De subgroep van 41 mannen die vitamine D-therapie ondergingen, zag een toename van hun totale en vrije testosteronniveaus en een betere erectiele functie:

Vóór vitamine D-therapie Na vitamine D-therapie
Gemiddeld totaal testosteron 2,78 ng / ml 3,21 ng / ml
Gemiddeld gratis testosteron 53,5 pg / ml 63,6 pg / ml
Gemiddelde IIEF-15 erectiele functiedomeinscore 10 11

Er waren echter geen significante veranderingen in andere aspecten van seksueel functioneren voor de subgroep.

De auteurs bespraken mogelijke mechanismen achter de link tussen vitamine D en seksuele functie. Vitamine D kan endotheelcellen beschermen tegen oxidatieve stress, waardoor erecties worden verbeterd. Vitamine D-tekort wordt ook in verband gebracht met cardiovasculaire risico’s die ook de seksuele functie kunnen beïnvloeden; gezonde vitamine D-spiegels kunnen dit risico verminderen en op hun beurt de seksuele gezondheid ten goede komen.

Ze concludeerden dat vitamine D een essentiële rol speelt bij de seksuele functie van mannen en dat suppletie dit kan verbeteren. “Als onze gegevens verder worden bevestigd, kan vitamine D-evaluatie in de nabije toekomst worden opgenomen in het klinische onderzoeksprotocol van mannelijke seksuele disfunctie”, schreven ze.

Andere Middelen

Magnesium

Als we de biochemie goed bekijken, zien we dat magnesium nodig is voor de omzetting van vitamine D naar zijn actieve vorm (1,25-dihydroxyvitamine D). Vitamine D die oraal wordt ingenomen, moet deze omzetting ondergaan, een proces dat magnesiumvoorraden kan uitputten. Als een persoon vitamine D begint aan te vullen, maar niet voldoende magnesium binnenkrijgt, kunnen symptomen van magnesiumtekort optreden.

Onder normale omstandigheden helpt magnesium de bloedvaten te ontspannen . Een laag magnesiumgehalte kan leiden tot vernauwing van de bloedvaten en hoge bloeddruk. Bovendien zorgt een laag magnesiumgehalte ervoor dat de penisader niet volledig kan ontspannen, wat leidt tot erectiestoornissen. Andere symptomen van een laag magnesiumgehalte kunnen zijn: angst, slapeloosheid, migraine, spierkrampen, spiertrekkingen of chronische pijn. Voedselbronnen van magnesium zijn onder meer: spinazie, snijbiet,pompoenpitten,zonnebloemzaden,quinoa,zwarte bonen.
Magnesium is aanwezig in de meeste bonen, noten en volle granen

Foliumzuur

Foliumzuur is een lid van dezelfde B-vitamine familie (het is vitamine B12) die helpt bij het aanmaken van stikstofoxide. Mannen die last hebben van ernstige en relatief ernstige erectiestoornissen hebben soms een te laag foliumzuur gehalte, dit is gebleken uit een aantal verschillende onderzoeken gedaan door wetenschappelijke instellingen. Gelukkig kun je dit niet alleen in een supplement krijgen, maar ook door het eten van bonen, granen, groente en sinaasappelen.

Nicotinezuur

Nicotinezuur, ook wel bekend als vitamine B3, heeft een aantal bewezen voordelen voor mannen met een stoornis met betrekking tot een erectie. Het innemen van nicotinezuur kan de bloedtoevoer verbeteren – maar ook zorgen voor een aantal vervelende problemen. Deze problemen zijn onder andere een verhoogd risico op een beroerte, hartritmestoornissen, zweren en een grotere kans op jicht.

Dus hoewel het misschien wel voordelen heeft moet je ook heel goed letten of je misschien niet een te grote hoeveelheid neemt. Ook het is belangrijk om op te passen met het drinken van alcohol wanneer je dit supplement neemt. Er zit nicotinezuur in noten, champignons, kipfilet, erwten en tonijn. Het is wellicht beter de voedingsstoffen wat meer te eten dan daarvoor supplementen in te nemen.

Citrulline en L-arginine

Dit α-aminozuur zit in watermeloen, citroenen en granaatappels, en dat kan weer worden gebruikt om L-arginine te maken, wat vervolgens door het lichaam wordt gebruikt om stikstofoxide te maken. Deze stikstofoxide is belangrijke in het krijgen van een erectie, omdat het de aderen in de penis helpt te ontspannen. Hoewel dit natuurlijk wel voordelen heeft zorgt een tekort aan L-arginine vaak niet specifiek voor erectieproblemen. Het bijnemen van supplementen is niet aan te raden, maar regelmatig watermeloen eten of granaatappelsap drinken kan wel bijdragen tot een voldoende hoeveelheid in het bloed.

De reden dat een tekort niet veel voorkomt is omdat het zit in eten wat we toch regelmatig nuttigen, denk bijvoorbeeld aan vis, rood vlees, gevogelte en zuivelproducten.

Vitamine C

Vitamine C helpt de doorbloeding te verbeteren. De bloedstroom beïnvloedt uw erectiele functie, dus vitamine C kan de seksuele functie helpen. Vitamine C kan niet in het lichaam worden opgeslagen, dus u moet elke dag voldoende voedsel eten dat rijk is aan vitamine C. Goede bronnen van vitamine C zijn onder meer: citrus vruchten, bessen ,(water)meloenen, ananas, papaja, tomaten, spinazie, broccoli


Let op :

Het is niet klinisch bewezen dat het nemen van vitamines erectiestoornissen effectief kan behandelen. Er zijn echter enkele verbanden tussen vitamines en seksuele gezondheid.

Het is belangrijk voor uw algemene gezondheid om voldoende van alle vitamines, mineralen en andere voedingsstoffen binnen te krijgen. Als je op een bepaald gebied een tekort hebt, zoals een laag vitamine D-gehalte, dan kan het nemen van vitaminesupplementen een goed idee zijn. Maar het nuttigen van voedingsmiddelen die deze vitamines bevatten is wellicht een meer verstandige keuze.

Praat eerst met uw arts over het nemen van vitamines en andere supplementen. Als u bepaalde medicijnen gebruikt, moet u mogelijk voorzichtig zijn met het nemen van grote doses vitamines. Te veel van alles, zelfs iets gezonds als een vitamine, kan gezondheidsproblemen veroorzaken.


Nog enkele tips om erectiestoornissen te voorkomen

-Uitgebalanceerd dieet: neem voedingsmiddelen zoals fruit, volle granen en groenten op in uw dieet om uw opname van voedingsstoffen te verhogen. Verminder bovendien uw inname van bewerkte voedingsmiddelen en suikers en rood vlees.
-Kegeloefeningen: dit zijn bewegingen die gericht zijn op het versterken van de bekkenbodem. Regelmatig kegeloefeningen doen kan helpen bij de behandeling van erectiestoornissen.
-Yoga: Omdat de oorzaak van erectiestoornissen psychologisch is, ontspannend en kalmeert, kan het lichaam en de geest een grote bijdrage leveren om ermee om te gaan. –
-Massage: simulatie van de spieren in en rond de liesstreek kan de bloedstroom helpen verbeteren. Dit kan efficiënt worden gedaan door de methode van prostaatmassage.
-Gezonde levensstijl: Neem een ​​gezonde levensstijl aan die vrij is van of beperkt alcoholgebruik. Niet roken en goed slapen helpt ook  om het risico op erectiestoornissen te behandelen of te vermijden.

Roken beschadigt de bloedvaten door het hele lichaam. Omdat een gezonde bloedtoevoer naar de penis noodzakelijk is voor een erectie, wilt u er alles aan doen om uw bloedvaten optimaal te laten werken.

Obesitas kan uw bloedsomloop beïnvloeden. Regelmatige lichaamsbeweging is misschien wel een van de beste dingen die u kunt doen om ED te behandelen. Het helpt niet alleen de bloedsomloop te verbeteren, het kan u ook helpen overtollige kilo’s kwijt te raken en stress te verminderen.

Stress is eigenlijk een veel voorkomende factor die tot ED leidt. Zorgen over geld, werk of andere zorgen kunnen seksuele prestaties belemmeren. Je seksuele reactie begint met signalen van de hersenen, maar stress en angst staan ​​je hersenen in de weg en geven de rest van je lichaam aan dat het tijd is voor geslachtsgemeenschap.

ED kan een symptoom zijn van andere problemen, zoals hart- en vaatziekten of diabetes. Het is dus belangrijk voor uw algehele gezondheid om uw arts over ED te vertellen. Uw arts kan ervoor zorgen dat u uw cholesterol- en bloedsuikerspiegels controleert, evenals andere gezondheidskenmerken.

Bronnen

https://www.healthline.com/health/erectile-dysfunction/ed-and-vitamins

https://www.thecaregrouppc.com/why-vitamin-d-might-cause-erectile-dysfunction-and-how-to-fix-it/

https://www.hindawi.com/journals/ije/2018/3720813/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25092061/

https://www.issm.info/news/sex-health-headlines/vitamin-d-important-for-mens-sexual-health-study-finds/

https://www.timesnownews.com/health/article/the-link-between-vitamin-d-and-erectile-dysfunction-know-some-tips-to-manage-the-condition/711125

https://pillenerectie.com/kun-je-een-erectiestoornis-oplossen-met-natuurlijke-supplementen/

http://www.sensuelebieren.be

 

© De copyrights van de hier weergegeven tekst(en)/foto's rusten bij de oorspronkelijke auteur(s). Geen overname tenzij met toestemming van de oorspronkelijke auteur(s). Vermelding op deze website is enkel om educatieve en/of wetenschappelijke redenen (onderwijsdoeleinden). Deze website is niet commercieel, bevat geen reclame en heeft geen inkomsten. Onderaan de informatie vindt u telkens zoveel mogelijk de originele bronnen voorzover ons bekend. Inden er auteursrechterlijke of privacyschendingen zijn, zijn die onvrijwillig door onbekendheid/onwetendheid en niet met opzet gebeurd. Mocht u het ongepast vinden dat uw eigen informatie/foto's/portretafbeeldingen op deze website worden vermeld of is er geen correcte bronvermelding naar uw informatie, contacteer dan gerardgielen@telenet.be met opgave van de betrokken schending van copyrights en de betrokken webpagina. De info zal dan zo snel mogelijk aangepast en/of verwijderd worden. We hopen op uw begrip bij een eventuele schending. Kennis is er om te delen, niet om te bezitten!

© This site is non commercial, only educational. All information is copyrighted from the original authors. If you find information or pictures on this site that are copyright to you, or that present you or relatives on the pictures and we have used them by accident without legal permission, please contact us immediately about the violation with link to the picture or webpage where you found it and the text or pictures will be removed asap. Contact gerardgielen@telenet.be in case. Thanks for your understanding for not respecting your privacy or copyrights by accident.Sharing knownledge is more important than possessing knowledge