Voordelen van KEGEL oefeningen

Klimaatverandering en seks : ecoseksualiteit in 2020
Neuromodulatie om vroegtijdige ejaculatie tegen te gaan?

Spanningen of stress gaat vaak samen met spierspanning en een verstoorde ademhaling. Met name de bekkenbodemspieren, een hele groep spieren rond de anus en de vagina/penis, worden in spanningsvolle situaties, vaak onbewust, aangespannen. Het zijn ook de spieren die betrokken zijn bij seksuele opwinding en het orgasme. Door deze spieren aan te spannen wordt seksuele opwinding intenser beleeft. Het zijn echter ook de spieren die mannen aanspannen in de hoop een erectie of opwinding vast te houden, met averechtse werking.  Het bewust worden van die bekkenbodemspieren en het bewust trainen en leren ontspannen van de spieren, heeft een positief effect op de mate van opwinding en de beleving van en controle over het orgasme.  Om de angst-spierspanning-cirkel te kunnen doorbreken is het nodig dat je de spierspanning in het bekkenbodemgebied beter leert herkennen.

Het trainen van de bekkenbodemspieren met speciale oefeningen – ook wel kegeloefeningen genoemd (naar de naam van de arts Kegel genoemd) – is echt niet alleen voor vrouwen. Ook mannen kunnen veel voordelen halen uit goedgetrainde bekkenbodemspieren. De belangrijkste spier van deze spiergroep is de PC-spier.
De bekkenbodemspieren is een spiergroep dat in het bekken van zowel mannen als vrouwen ligt. Dit loopt vanaf het stuitje richting het schaambeen. Zo vormt het een soort ‘hangmat’. Deze hangmat ondersteunt alle bekkenorganen, zoals de baarmoeder, blaas en darmen. Bij mannen is de pubococcygeus spier (PC-spier=pelvic floor muscles) de belangrijkste bekkenbodemspier. Deze spier controleert onder andere de urinestroom en het orgasme. Het sterker maken van deze spier kan dus op seksueel vlak voordelen hebben.

Kegel-oefeningen bestaan ​​al meer dan een halve eeuw. In feite werden ze voor het eerst beschreven door Dr. Arnold Kegel in de jaren 1940. Hoewel ze in eerste instantie  ontwikkeld zijn als middel om vrouwen te helpen die na de bevalling problemen met de urinewegcontrole hebben ondervonden, hebben onderzoekers en therapeuten ontdekt dat ze ook seksuele voordelen bieden voor zowel vrouwen als mannen.

Kegel oefeningen zijn bedoeld om de bekkenbodemspieren te ontwikkelen. Dit zijn een complexe verzameling spieren die de organen in het bekken omgeeft en ondersteunt. De spieren waar we het over hebben, zijn de spieren die je zou gebruiken als je zou proberen de stroom van urine halverwege te stoppen. De aanbevolen trainingsroutines zijn vergelijkbaar voor mannen en vrouwen en omvatten een combinatie van “lange Kegels” (dwz waarbij u de spieren samentrekt en enkele seconden vasthoudt voordat u ze loslaat) en “korte Kegels” (dwz waar u snel samentrekt en de spieren loslaat). Deze oefeningen moeten meerdere keren per dag gedurende enkele weken worden uitgevoerd voordat de voordelen beginnen te werken.

 

 

 

 

 

 

Bij vrouwen kunnen de voordelen omvatten verbeterd seksueel functioneren, zoals toegenomen seksueel verlangen, verlichting van pijn tijdens geslachtsgemeenschap, evenals een groter gemak van het bereiken van een orgasme [1]. Bij mannen kunnen de voordelen omvatten verbeterde erecties en grotere ejaculatiecontrole. In feite zijn Kegel-oefeningen gebruikt om met succes zowel erectiestoornissen [2] als voortijdige ejaculatie te behandelen [3]. Sommige seksonderzoekers hebben ook gesuggereerd dat Kegel-oefeningen nuttig kunnen zijn voor mannen die meer orgasmes willen kringen [4].

Om de voordelen van deze oefeningen te krijgen, moet u echter twee dingen doen. Zorg er eerst voor dat je de oefeningen correct uitvoert. In het grootste deel van het onderzoek dat de voordelen van Kegel-oefeningen [1,2,3] documenteerde, werden deze technieken zorgvuldig uitgelegd aan patiënten door een deskundige hulpverlener en werden biofeedback-apparaten gebruikt in de eerste trainingssessies om de effectiviteit te meten.

Deze apparaten helpen de patiënt om te bepalen of ze de juiste spieren samentrekken en geven informatie over de sterkte van hun spiersamentrekkingen en hoe lang ze worden vastgehouden.

Ten tweede is het belangrijk om je aan het programma te houden. Kegel-oefeningen zijn eigenlijk alleen gekoppeld aan voordelen in gevallen waarin de oefeningen regelmatig voor een langere periode worden uitgevoerd. Als je de oefeningen maar enkele dagen uitvoert, is er weinig verbetering te merken.

Kortom, Kegel-oefeningen kunnen nuttig zijn voor het behandelen van een scala aan seksuele problemen bij zowel mannen als vrouwen; de kansen op het ervaren van seksuele verbeteringen hangen echter af van of de oefeningen correct en regelmatig worden uitgevoerd.

Om hem te kunnen trainen, moet je natuurlijk wel eerst weten waar de PC-spier zit. Deze spier is eigenlijk dezelfde spier die verantwoordelijk is voor het ophouden van urine. Dus als je doet alsof je je plas (urine) ophoudt, kan je het aan- en ontspannen van deze spier voelen. Als het niet lukt kun je tijdens het plassen – halverwege de straal – heel even je plas op te houden voor enkele seconden. Je bekkenbodemspieren voel je direct. Let op: dit is geen oefening. Je plas bewust ophouden tijdens de straal is op de lange termijn niet goed voor je lichaam. De onderstaande oefeningen daarentegen wel!

Het orgasme is lichamelijk gezien niets meer dat het samentrekken van verschillende spieren, waaronder de bekkenbodemspieren. Dit samentrekken ontstaat door de spanning die op de spieren staat. Hoe meer de spanning toeneemt, hoe sneller je klaarkomt. Soms neemt de spanning zo gauw toe, dat dit leidt tot vroegtijdig klaarkomen. Ontspanning van de spieren is dus nodig om het orgasme uit te stellen. Door middel van kegeloefeningen krijg je controle over het aan- en ontspannen van de bekkenbodemspieren.

Kegeloefeningen zijn ook goede manieren om de darm en blaasfuncties te verbeteren en te behouden. Indien er sprake is van urineverlies, zijn kegeloefeningen ook een goede training.

Tip! Je kan ook een app gebruiken, die jou begeleid bij het aan- en ontspannen van de bekkenbodemspieren. Een handige app is Kegel Trainer

Android https://play.google.com/store/apps/details?id=com.jsdev.pfei&hl=nl

IOS https://apps.apple.com/be/app/kegel-trainer/id578148339?l=nl

Onderzoek

De kracht van kegel oefeningen tegen erectiele disfunctie werd goed zichtbaar in een Brits onderzoek uit 2005:

Testpersonen werden in twee groepen verdeeld

Groep A bestond uit mannen die hun levensstijl aanpasten (zoals stoppen met roken,  kwijtraken van overgewicht, lichaamsbeweging, enz.)
Groep B bestond uit mannen die hun levensstijl aanpasten plus kegeloefeningen deden.

Na drie maanden bleken de resultaten van groep B veel beter zodat de onderzoekers iedereen Kegeloefeningen lieten doen.

Na zes maanden had 76% van alle mannen significant hun potentie verhoogt. De onderzoekers concludeerden dat “dit onderzoek suggereert dat oefeningen voor de bekkenbodemspieren moeten worden ingezet als eerste behandeling tegen erectieproblemen, voor mannen die een lange termijn oplossing zoeken.

Oefeningen

Er zijn drie soorten oefeningen. De eerste bestaat erin de bekkenbodemspier gedurende twee tot tien seconden op te spannen en daarna weer los te laten. Bij de tweede oefening drukt men de spier naar beneden, op dezelfde manier als men zich ontlast. Op deze manier gaat de bekkenbodemspier zich ontspannen. Tijdens de laatste oefening moet men de spier zo snel mogelijk spannen en daarna onmiddellijk weer ontspannen.

Een set bestaat uit tien herhalingen van elk van de drie oefeningen. Er moeten vijf sets per dag worden uitgevoerd. Na een paar weken wordt de hoeveelheid opgedreven tot 30 herhalingen per set.

Bij de man kunnen de Kegeloefeningen de kracht van de ejaculatie versterken en het aantal samentrekkingen verhogen. De getrainde bekkenbodemspier kan ook gebruikt worden om een zaadlozing in kracht te verminderen, zodat 10 tot 20 minuten later een nieuw orgasme kan volgen. Ook bij de vrouw kan men met de Kegeloefeningen het orgasme beïnvloeden. Onderzoekers aan de Universiteit van New York onderzochten met een speciaal apparaat de sterkte van de spierpulsen in de vagina’s van 30 vrouwen. De metingen wezen uit dat de vrouwen uit de studiegroep die de Kegeloefeningen deden, sterkere spierpulsen hadden en sneller seksueel opgewonden raakten dan andere vrouwen.

https://www.youtube.com/watch?v=bri4R37uBUg[1] Beji, N. K., Yalcin, O., & Erkan, H. A. (2003). The effect of pelvic floor training on sexual function of treated patients. International Urogynecology Journal14(4), 234-238.

[2] Dorey, G., Speakman, M. J., Feneley, R. C., Swinkels, A., & Dunn, C. D. (2005). Pelvic floor exercises for erectile dysfunction. BJU International96(4), 595-597.

[3] LaPera, G., & Nicastro, A. (1996). A new treatment for premature ejaculation: The rehabilitation of the pelvic floor. Journal of Sex & Marital Therapy, 22, 22-26.

[4] Hartman, W. E., & Fithian, M. (1984). Any man can. St. Martin’s Press.

Bronnen

https://www.lehmiller.com/blog/2015/6/22/kegel-exercises-offer-sexual-benefits-to-both-women-and-men

https://nl.wikipedia.org/wiki/Kegeloefeningen

http://testosteronman.nl/erectie/kegel-oefeningen-mannen/

https://www.seksonderzoek.be/seks-en-gezondheid/penis-workout-voor-betere-erecties-bekkenbodemoefeningen-kegel-oefeningen/

© De copyrights van de hier weergegeven tekst(en)/foto's rusten bij de oorspronkelijke auteur(s). Geen overname tenzij met toestemming van de oorspronkelijke auteur(s). Vermelding op deze website is enkel om educatieve en/of wetenschappelijke redenen (onderwijsdoeleinden). Deze website is niet commercieel, bevat geen reclame en heeft geen inkomsten. Onderaan de informatie vindt u telkens zoveel mogelijk de originele bronnen voorzover ons bekend. Inden er auteursrechterlijke of privacyschendingen zijn, zijn die onvrijwillig door onbekendheid/onwetendheid en niet met opzet gebeurd. Mocht u het ongepast vinden dat uw eigen informatie/foto's/portretafbeeldingen op deze website worden vermeld of is er geen correcte bronvermelding naar uw informatie, contacteer dan gerardgielen@telenet.be met opgave van de betrokken schending van copyrights en de betrokken webpagina. De info zal dan zo snel mogelijk aangepast en/of verwijderd worden. We hopen op uw begrip bij een eventuele schending. Kennis is er om te delen, niet om te bezitten!

© This site is non commercial, only educational. All information is copyrighted from the original authors. If you find information or pictures on this site that are copyright to you, or that present you or relatives on the pictures and we have used them by accident without legal permission, please contact us immediately about the violation with link to the picture or webpage where you found it and the text or pictures will be removed asap. Contact gerardgielen@telenet.be in case. Thanks for your understanding for not respecting your privacy or copyrights by accident.Sharing knownledge is more important than possessing knowledge