Erectiestoornissen verhelpen met oefeningen

Als Amor de draad kwijt geraakt
Kinderen krijgen is gekoppeld aan een verhoogd risico op hartziekten, suggereert nieuwe studie - maar laat dat je niet afschrikken
Geschatte tijd om tekst te lezen: 4 minu(u)t(en)

pixel2013 / Pixabay

Mannen met erectiestoornissen kunnen hun seksuele functie verbeteren met 40 minuten aërobe oefening, vier keer per week, volgens recent onderzoek.

Gerbild, Graugaard en Areskoug-Josefsson  hebben alle internationale onderzoeken die in de afgelopen tien jaar werden uitgevoerd, beoordeeld, waarbij inactieve mannen met erectiestoornissen professionele hulp kregen om lichamelijk actief te worden. De resultaten toonden aan dat het in de meeste gevallen mogelijk is om erectieproblemen met inspanning te verminderen.

Erectiestoornissen zijn de meest voorkomende seksuele stoornissen bij mannen. Het wordt gedefinieerd als een consistent of herhaald onvermogen om een ​​erectie te krijgen en te behouden die voldoende is voor seksuele activiteit. Met andere woorden, aanhoudende problemen bij het oprichten of kunnen behouden van een erectie tijdens het vrijen of tijdens masturbatie.
Erectiestoornissen, waaronder verzwakte nacht- en ochtend-erecties, kunnen een vroeg teken zijn van gezondheidsproblemen en soms een symptoom van atherosclerose in een vroeg stadium (versteviging en vernauwing van de bloedvaten).

We weten dat erectieproblemen vaker voorkomen bij rokers en bij mannen die fysiek inactief of overgewicht hebben. Het komt ook vaker voor bij mannen met hoge bloeddruk, hart- en vaatziekten en diabetes. Dus erectieproblemen kunnen het eerste teken van vaatziekte zijn.

Ongeveer 23% van de niet-actieve mannen en ongeveer 23-40% van de mannen met obesitas lijden aan erectiestoornissen, evenals 40% van de mannen die worden behandeld voor hoge bloeddruk en 75% van de mannen met hart- en vaatziekten. Ter vergelijking: 18% van de mannen in de algemene bevolking heeft erectiestoornissen gehad of heeft dat gehad.

Verkalking van de aderen

Wanneer een man seksueel opgewonden raakt, stroomt er bloed naar zijn penis en het verhoogde bloed in het erectiele weefsel resulteert in een erectie. Maar bij mannen met atherosclerose worden de wanden van de penisader dik en verliezen ze hun elasticiteit. Driekwart van de erectieproblemen zijn gekoppeld aan atherosclerose, een aandoening die meestal wordt veroorzaakt door leefstijlfactoren, zoals obesitas, lichamelijke inactiviteit en roken.

We wisten al dat aanpassingen van de levensstijl, inclusief lichamelijke activiteit, de gezondheid van de vaten, de seksuele gezondheid en de erectiele functie verbeterden. Lichaamsbeweging is de leefstijlfactor die het sterkst geassocieerd is met erectiele functie en wordt algemeen erkend als de belangrijkste promoter van vasculaire gezondheid, omdat fysieke activiteit de bloedcirculatie in het lichaam, inclusief de penis, verbetert. We wisten ook dat er sterk bewijs is dat frequente fysieke activiteit de erectiele functie significant verbetert.

Voor deze studie wilden de onderzoekers weten hoeveel fysieke activiteit nodig is om de erectiele functie te verbeteren. Ze zagen dat fysieke activiteit van matige tot hoge intensiteit gedurende 40 minuten, vier keer per week gedurende zes maanden resulteerde in een verbetering of zelfs een normalisatie van de erectie van de persoon.

Na zes maanden van lichamelijke activiteit konden mannen die niet lang konden masturberen of seks hadden, de seksuele activiteit hervatten.

De onderstaande figuur toont op een schaal van 0-30 punten de gemiddelde erectiele functie van mannen in verschillende onderzoeken voor en na de interventie (oefening). In alle onderzoeken hadden mannen een verbeterde erectiele functie.

Bron http://theconversation.com/erectile-dysfunction-exercise-could-be-the-solution-108441

 

Als je fysiek inactief bent en in slechte conditie bent, is het belangrijk om jezelf niet in een fitnessregime te duwen dat boven je hoofd staat, anders loop je het risico op blessures, waardoor oefenen moeilijk wordt en je motivatie om door te gaan wordt verminderd.

De beste aanpak is om te beginnen met eenvoudige aërobe activiteit. Loop elke dag, zwem of fiets en verhoog het tempo en de afstand week na week. Na een paar weken kon je joggen, dansen, tennis of voetbal toevoegen aan de mix. Of, als u wilt, kunt u deelnemen aan een sportschool.

Om de bloedcirculatie te versterken – door het hele lichaam en ook door de penis – moet de trainingsintensiteit matig tot hoog zijn. Dit betekent dat je je lichaam opwarmt en zweet produceert, je gezicht rood wordt, je pols stijgt en je lichtjes buiten adem raakt – kortademig genoeg om het moeilijk te maken om een ​​gesprek te hebben.

Als je erectiestoornis wordt veroorzaakt door vroege stadia van atherosclerose, zal 160 minuten lichamelijke activiteit wekelijks gedurende zes maanden je vermogen om een ​​erectie te krijgen waarschijnlijk verbeteren.

Een fysiek actieve levensstijl moet worden beschouwd als het begin van meer permanente veranderingen in levensstijl. Als u te zwaar bent, kan het effect van de fysieke activiteit verder worden verhoogd door gewicht te verliezen. En als u rookt, wordt het effect van fysieke activiteit nog sterker door te stoppen.

Maar het veranderen van je levensstijl van fysiek inactief naar fysiek actief zijn is makkelijker gezegd dan gedaan, dus het is het beste om professionele hulp te zoeken. Fysiotherapeuten kunnen u helpen om uw fitnessniveau en uw potentieel te evalueren. Ze kunnen u ook een persoonlijk trainingsprogramma bieden en u begeleiden en ondersteunen terwijl u geleidelijk uw niveau van fysieke activiteit verhoogt.

En bewegen is veel leuker als je het met anderen doet. Dus waarom zou u uw partner of vrienden niet uitnodigen om met u mee te doen? Tenslotte is training gezond, maar het moet ook leuk zijn.

Bronnen

http://theconversation.com/erectile-dysfunction-exercise-could-be-the-solution-108441

© De copyrights van de hier weergegeven tekst(en)/foto's rusten bij de oorspronkelijke auteur(s). Geen overname tenzij met toestemming van de oorspronkelijke auteur(s). Vermelding op deze website is enkel om educatieve en/of wetenschappelijke redenen. Onderaan de informatie vindt u telkens zoveel mogelijk de originele bronnen voorzover ons bekend. Inden er auteursrechterlijke of privacyschendingen zijn, zijn die onvrijwillig door onbekendheid/onwetendheid en niet met opzet gebeurd. Mocht u het ongepast vinden dat uw eigen informatie/foto's/portretafbeeldingen op deze website worden vermeld of is er geen correcte bronvermelding naar uw informatie, contacteer dan gerardgielen@telenet.be met opgave van de betrokken schending van copyrights en de betrokken webpagina. De info zal dan zo snel mogelijk aangepast en/of verwijderd worden. We hopen op uw begrip bij een eventuele schending.

© This site is non commercial, only educational. All information is copyrighted from the original authors. If you find information or pictures on this site that are copyright to you, or that present you or relatives on the pictures and we have used them by accident without legal permission, please contact us immediately about the violation with link to the picture or webpage where you found it and the text or pictures will be removed asap. Contact gerardgielen@telenet.be in case. Thanks for your understanding for not respecting your privacy or copyrights by accident.

Ook interessant om te lezen!