Seksposities die de REM slaap bevorderen

De brompot in de relatie slaapt rechts in bed
Endometriose: drie redenen waarom de zorg nog steeds niet is verbeterd
girl, sleep, lying down

cuncon (CC0), Pixabay

Als er twee dingen zijn die door de pandemie worden beïnvloed die in het hele land lijken te zijn gevoeld, is het onze slaap en ons seksleven .

Een nieuwe studie geeft aan dat bepaalde seksposities mogelijk extra voordeel hiervan vinden: het kan je REM-slaap helpen verbeteren ( Rapid Eye Movement-slaap).

REM-slaap verwijst naar de unieke slaapfase die wordt gekenmerkt door willekeurige snelle bewegingen van de ogen, vergezeld van een lage spierspanning door het hele lichaam en de neiging van de slaper om levendige dromen te ervaren. REM-slaap zou iets minder dan een kwart van de nachtrust van een persoon moeten uitmaken. Het wordt als belangrijk beschouwd omdat het delen van de hersenen stimuleert die betrokken zijn bij geheugen en leren. Het helpt ook om emoties te verwerken, zeggen experts.

Van dit soort slaap wordt ook gedacht dat het helpt om onze herinneringen te consolideren en onze stemming te reguleren (wat we nu echt wel nodig hebben in deze corona tijden).

Kortom, het is belangrijk, en het lijkt velen van ons te ontgaan terwijl de pandemie voortschrijdt.

Je hebt vast al gemerkt dat je na een orgasme vaak zonder moeite in dromenland belandt.

Bron https://blog.easytoys.nl/tag/beste-seksstandjes/

Je lichaam is moe, je wordt overspoeld door positieve hormonen (endorfines)  en voor even denk je aan niets anders dan je genot. Je belandt in een soort roes en bekijkt alles door een roze bril. Maar volgens onderzoek zijn er ook standjes die er voor zorgen dat je in een diepere slaap belandt.

Paradoxale slaap (REM slaap)

Het is The Dozy Owl, een website gespecialiseerd in alles wat met onze slaap te maken

Bron https://blog.easytoys.nl/?s=lotus

heeft, die besloot om op onderzoek uit te gaan. Aan de studie namen 1.652 testpersonen deel die over een periode van 3 maanden 25 verschillende standjes moesten testen.

Bij de meer dan 1.600 mensen werd hun slaap gecontroleerd in een onderzoek om te zien of ze beter sliepen na seks.

Ze kregen te horen dat ze gedurende een periode van drie maanden 25 populaire seksposities moesten uitproberen om te zien welke de REM-slaap verbeterden.

Ze werden uitgerust met een slaapmonitor zodat de onderzoekers hun slaappatroon vervolgens konden analyseren.

Uit de resultaten bleek dat drie standjes in het bijzonder onze paradoxale slaap verlengen. Dat is de vierde fase in onze slaapcyclus en de fase waarin het merendeel van onze dromen plaatsvindt. Wil je snel en goed in dromenland belanden? Dan kan je eens proberen om op z’n hondjes (=doggy style) klaar te komen. Daardoor wordt je paradoxale slaap met 43% verlengd volgens de studie. De lotuspositie komt met 39% op de tweede plaats en de spread eagle staat op drie met 35%.

Bron https://blog.easytoys.nl/standje-van-de-week-spread-eagle/

Individuen werd gevraagd om een ​​slaapmonitor in bed te dragen nadat ze seks hadden gehad in een aangewezen positie. Vervolgens probeerden ze gedurende een periode van drie maanden 25 populaire posities uit om te zien welke seksposities de slaap het meest verbeterden.

De resultaten toonden aan dat seks voor het slapengaan over het algemeen de REM-slaap van mannen 10% meer deed toenemen dan die van vrouwen. Alle deelnemers zagen echter een stijging van dit soort slaap toen ze seks hadden in één positie in het bijzonder: doggy style.

Waarom helpt seks bij het slapen?

De bevindingen toonden aan dat seks de REM-slaap van mannen meer deed toenemen dan die van vrouwen – 12 procent vergeleken met twee procent.

Alex Ion, een van de medewerkers van TheDozyOwl.co.uk, zegt dat dit mogelijk komt doordat “vrouwen mentaal meer worden gestimuleerd tijdens geslachtsgemeenschap dan mannen – die fysiek meer worden gestimuleerd”.

“Vrouwen zijn daarom eerder alert na seks, terwijl mannen doorgaans moe zijn na de zaadlozing”, beweerden ze.

Maar het kan ook neerkomen op het feit dat vrouwen gewoon niet zo vaak een orgasme krijgen als mannen.

Eerder onderzoek heeft gesuggereerd dat volwassenen beter slapen na een climax – wanneer een golf van hormonen vrijkomt.

Tijdens geslachtsgemeenschap komt  het hormoon oxytocine vrij. (Ook bekend als het ‘liefdeshormoon) Oxytocine verlaagt de cortisolspiegels [gerelateerd aan stress] in de hersenen, waardoor je je meer ontspannen voelt. Hoge cortisolspiegels resulteren in angst, een snellere hartslag en uiteindelijk een slechtere slaap!

Vrouwen kunnen een piek in oestrogeen ervaren, wat helpt bij de REM-slaap, terwijl mannen een golf van prolactine krijgen, wat volgens Healthline vermoeidheid veroorzaakt .

Bron https://www.thesun.co.uk/fabulous/14078324/how-having-sex-these-positions-can-help-sleep-better/

43% van de deelnemers zag een stijging in hun REM-slaap wanneer ze in deze populaire positie betrokken waren – gevolgd door de lotushouding met 39% (de ene partner zit in kleermakerszit en de andere zit met de gezichten tegen elkaar aan elkaar), de adelaar met 35% ( zoals een zendeling, maar met de benen van de onderste persoon gespreid) en de brug op 30% (met beide voeten plat op de grond, steun jezelf op je armen of handen, creëer een brug met je lichaam, je partner positioneert zichzelf dan tussen je benen ).

Het goede nieuws voor vrouwen is dat de doggy style-houding bekend staat als geweldig voor de huid, voor ons humeur, voor het opnieuw verbinden met de partners en het kan veel calorieën verbranden.

Bovendien kan het ons immuunsysteem versterken, de bloeddruk verlagen en onze slaap verbeteren – wat allemaal op dit moment relevanter aanvoelt dan ooit.

Bron https://www.thesun.co.uk/fabulous/14078324/how-having-sex-these-positions-can-help-sleep-better/

Je kunt hier meer te weten komen over de vele voordelen van doggy style .

Bronnen

https://www.thesun.co.uk/fabulous/14078324/how-having-sex-these-positions-can-help-sleep-better/

https://nl.metrotime.be/2021/03/22/must-read/deze-standjes-zijn-ideaal-om-achteraf-in-een-diepe-slaap-te-belanden/

https://www.redonline.co.uk/health-self/relationships/a35576340/sex-position-to-help-sleep/

© De copyrights van de hier weergegeven tekst(en)/foto's rusten bij de oorspronkelijke auteur(s). Geen overname tenzij met toestemming van de oorspronkelijke auteur(s). Vermelding op deze website is enkel om educatieve en/of wetenschappelijke redenen (onderwijsdoeleinden). Deze website is niet commercieel, bevat geen reclame en heeft geen inkomsten. Onderaan de informatie vindt u telkens zoveel mogelijk de originele bronnen voorzover ons bekend. Inden er auteursrechterlijke of privacyschendingen zijn, zijn die onvrijwillig door onbekendheid/onwetendheid en niet met opzet gebeurd. Mocht u het ongepast vinden dat uw eigen informatie/foto's/portretafbeeldingen op deze website worden vermeld of is er geen correcte bronvermelding naar uw informatie, contacteer dan gerardgielen@telenet.be met opgave van de betrokken schending van copyrights en de betrokken webpagina. De info zal dan zo snel mogelijk aangepast en/of verwijderd worden. We hopen op uw begrip bij een eventuele schending. Kennis is er om te delen, niet om te bezitten!

© This site is non commercial, only educational. All information is copyrighted from the original authors. If you find information or pictures on this site that are copyright to you, or that present you or relatives on the pictures and we have used them by accident without legal permission, please contact us immediately about the violation with link to the picture or webpage where you found it and the text or pictures will be removed asap. Contact gerardgielen@telenet.be in case. Thanks for your understanding for not respecting your privacy or copyrights by accident.Sharing knownledge is more important than possessing knowledge