Menstruatiepijn mag je niet tegenhouden om te sporten

Vroeg gaan slapen leidt tot betere spermakwaliteit.
Generatie Z stelt seks uit.
Geschatte tijd om tekst te lezen: 3 minu(u)t(en)

sasint / Pixabay

Meisjes en vrouwen die pijn in de menstruatie ervaren, vermijden vaak fysieke activiteit, maar een studie suggereert dat het doen van beweging in feite pijnverlichting kan bieden.

Menstruatiepijn treft ongeveer 90% van de vrouwen. Het kan het dagelijks leven verstoren door de activiteit te beperken – en is een veel voorkomende reden om afwezig te zijn op school of op het werk.

Tijdens de menstruatie trekt de baarmoeder zich samen om het baarmoederslijm te verdrijven. Vetachtige stoffen die prostaglandinen worden genoemd, activeren deze weeën. En meer prostaglandinen betekenen meer ernstige krampen.

Krampen komen meestal voor aan het begin van een menstruatieperiode – of net daarvoor – en kunnen twee tot drie dagen aanhouden. Naast pijn kunnen symptomen zijn misselijkheid, braken, vermoeidheid, rugpijn, hoofdpijn, duizeligheid en diarree.

De meeste vrouwen vertrouwen op zelfzorggeneesmiddelen voor pijnverlichting, waaronder ibuprofen (een ontstekingsremmer) en paracetamol (een pijnstiller). Artsen kunnen ook orale anticonceptiepillen voorschrijven om de pijn te verminderen en de spieren te ontspannen. Deze medicijnen bieden echter niet iedereen pijnverlichting en hebben, net als alle andere medicijnen, bijwerkingen.

Fysiotherapie wordt soms ook aanbevolen als een behandeling voor menstruatiepijn. Toen onderzoekers Leica Sarah Claydon-Mueller  en Priya Kannan het bewijs van fysiotherapie evalueerden, vonden ze afzonderlijke onderzoeken ter ondersteuning van het gebruik van verwarmde abdominale patches, TENS (een elektronisch apparaat dat een milde elektrische stroom uitzendt) en yoga. Acupunctuur en acupressuur, in vergelijking met een placebo, bleken niet effectief te zijn.

Gebrek aan bewijs

Bij het uitvoeren van dit onderzoek hebben ze geen enkel onderzoek gevonden waarin oefening als een therapie voor menstruatiepijn werd beschouwd, dus hebben ze eigen onderzoek gedaan. Ze rekruteerden 70 vrouwen die regelmatig pijn leden en deze kregen willekeurig een aerobe lichaamsbeweging toegewezen en er was een controlegroep (ze behandelden hun pijn zoals ze dat normaal zouden doen).

Pijn werd gemeten op een schaal variërend van nul (geen pijn) tot 100 (ondraaglijke pijn). Aan het begin van de studie hadden vrouwen in beide groepen matige pijn (gemiddeld 60). Maar aan het einde van de proef van zeven maanden rapporteerden vrouwen in de oefengroep milde pijn – 22 punten minder dan vrouwen in de controlegroep. Deskundigen beschouwen een vermindering van 20 punten in pijn als “klinisch belangrijk”.

De vrouwen in de oefengroep ervoeren ook een statistisch significante verbetering van hun kwaliteit van leven en hun dagelijks functioneren, zoals naar het werk gaan of traplopen.

Oefening heeft wat bekend staat als een “dosis-respons”: hoe meer u doet, des te groter de gezondheidsvoordelen. We weten nog niet of dit ook geldt voor menstruatiepijn. Voor deze studie hebben ze aërobe oefeningen voorgeschreven aan 70-85% van de hoogste hartslag van vrouwen gedurende 30 minuten, drie keer per week, met de juiste warming-up en cooling-down-oefeningen. Dit is behoorlijk intens. Het kan mogelijk zijn dat verlichting van de pijn kan worden bereikt met oefenen met een lagere “dosis”.

De bevindingen van een recente pilot-studie uitgevoerd in Hong Kong werden vergeleken met deze studie. Onderzoekers stelden vast dat vrouwen die trainden verminderde prostaglandine en pijn hadden vergeleken met vrouwen die niet trainden. De onderzoekers plannen nu een grotere studie om deze bevindingen te bevestigen.

Al deze bevindingen suggereren dat, in plaats van het vermijden van PE of de sportschool, meisjes en vrouwen zouden kunnen overwegen om juist actief aan sport te doen om te zien of ze enige pijnverlichting bieden. Er valt tenslotte niets te verliezen.

Bronnen

Leica Sarah Claydon-Mueller
Senior Lecturer, Anglia Ruskin University

Priya Kannan
Assistant Professor, Hong Kong Polytechnic University

http://theconversation.com/period-pain-dont-let-it-stop-you-exercising-118785

© De copyrights van de hier weergegeven tekst(en)/foto's rusten bij de oorspronkelijke auteur(s). Geen overname tenzij met toestemming van de oorspronkelijke auteur(s). Vermelding op deze website is enkel om educatieve en/of wetenschappelijke redenen. Onderaan de informatie vindt u telkens zoveel mogelijk de originele bronnen voorzover ons bekend. Inden er auteursrechterlijke of privacyschendingen zijn, zijn die onvrijwillig door onbekendheid/onwetendheid en niet met opzet gebeurd. Mocht u het ongepast vinden dat uw eigen informatie/foto's/portretafbeeldingen op deze website worden vermeld of is er geen correcte bronvermelding naar uw informatie, contacteer dan gerardgielen@telenet.be met opgave van de betrokken schending van copyrights en de betrokken webpagina. De info zal dan zo snel mogelijk aangepast en/of verwijderd worden. We hopen op uw begrip bij een eventuele schending.

© This site is non commercial, only educational. All information is copyrighted from the original authors. If you find information or pictures on this site that are copyright to you, or that present you or relatives on the pictures and we have used them by accident without legal permission, please contact us immediately about the violation with link to the picture or webpage where you found it and the text or pictures will be removed asap. Contact gerardgielen@telenet.be in case. Thanks for your understanding for not respecting your privacy or copyrights by accident.

Print Friendly, PDF & Email